Sensor-specialisterne fra BESRAD i Hvide Sande modtager sensorer fra fiskeri overalt i verden.
30 års erfaring og en nicheområde indenfor service og reparation af alle former for trawlsensorer støber fundamentet for en velfungerende og international elektronikvirksomhed med en beliggenhed på Nordhavnen i Hvide Sande.
Der bliver ugentligt distribueret sensorer fra mange forskellige steder i verdenen ind og ud af BESRAD’s lokaler på Troldbjervej. ”Vi modtager sensorer fra Canada, New Zealand, Frankrig, Portugal og generelt landende omkring Nordsøen,” fortæller direktør Søren Mathiesen, som glæder sig over den internationale kundegruppe.
Med 4 fastansatte fagteknikere i virksomheden oplever Søren Mathiesen en fremgang siden 90’erne, og efterspørgslen på reparation af – og bestillinger på nye sensorer indikerer også udgangen af, hvis ikke en overstået, finanskrise i fiskeriet. ”Fiskerne har haft nogle hårde år, men sidste års boom i fiskeriet, smitter også af på servicevirksomhederne omkring faget,” siger Direktøren.
Sensor-service
Virksomhedens servicering af sensorer opstod næsten ved en tilfældighed. ”Serviceniveauet på reparation af de forskellige og dyre fangstkontrolsystemer var simpelthen for dårligt. Vi oplevede næsten en smid-væk,-køb-nyt-fænomen, da ingen havde knowhow indenfor området,” siger Søren som sammen med hans ansatte satte sig ind i sensorernes tekniske detaljer, og i dag arbejder efter visionen: ”hele tiden at gå dybere og dybere ind i sensorerne.”
Og BESRAD kan gå i dybden, når man ser reparationsudstyret, de mange forskellige målenheder, støbeforme og støbemaskinen, som fylder værkstedet. ”Efter endt reparation støbes sensoren i specialforme alt efter mærket, og sensoren testes for revner og utætheder i firmaets tryktank,” fortæller Søren, som under reparationen har reservesensorer til udlån i reparationsperioden. Elektronikfirmaet har mange års erfaring med blandt andet Scanmar og Simrad-sensorer.
BESRAD startede og fungerer stadig, som et ganske almindelig skibselektronikfirma, og Søren pointerer tydeligt, at det ikke kun er i sensor-branchen at firmaet kan deres kram. ”Det er et kernepunkt, at være godt opdateret indenfor alt skibselektronisk udstyr, når man er et skibselektronikfirma. Det er også den eneste vej, for at kunne servicere og rådgive fiskerne om nyhederne på markedet, som kan blive deres kommende investering,” siger Søren, som er klar over, at sonarer og sensorer kan virke som en dyr investering for en fiskeskipper, men elektronikmekanikerens erfaring har altid været, at de rigtige produkter lønner sig, og giver et bedre afkast, når det sidste regnskab gøres op.- Og ud fra specialiseringen og de mange års erfaring kan Søren med rette sige: ”Vi siger det, vi mener, og vi holder det, vi lover”.