Først på året valgte tidligere kundeansvarlig for Hvide Sande service Group og Havnen, at søge nye udfordringer. Den nye mand på opgaverne er Bent Haumann, tidligere ansat i Danbor a/s i Esbjerg. Bent er uddannet civiløkonom og har en teknisk baggrund som maskinmester.
Bent Haumann har haft sin opvækst i det vestjyske ved Fjand, hvor forældrene drev købmandshandlen i mange år. Efter han som ung mand blev udlært maskinarbejder på Jernstøberiet Waldemar Birn i Holstebro, fortsatte han som soldat og senere sergent ved Dragonregimentet i Holstebro, hvor han b.la. dyrkede militær femkamp.
De fysiske udfordringer kulminerede i 1980 til 82, hvor Bent deltog i Slædepatruljen Sirius, over den barske og vindblæste indlandsis på Grønland.
Oplevelsen og mødet med Grønland havde sat sig varige spor, for 7 år senere i 1989, bosatte den seje vestjyde sig igen på den hvide ø i Atlanterhavet, hvor han først rejste fra i 1994.
Den seneste ansættelse var hos Danbor A/S i Esbjerg, hvor han de seneste tre år primært har haft ansvaret for to projekter, der begge omhandlede offshore Wind. Funktionen var at sikre logistikken mellem land-og vandtransporterne samt være operationel ansvarlig for reparation og vedligeholdelsen af møllevingerne, ved såvel on- som offshore vindmølleparker.
Viljefast og med en god ambition
Erfaringerne fra dette job har været med til at sætte ambitionen for Bent Haumann, i jobbet som Business Devolement Manager for Hvide Sande Service Group og Hvide Sande Havn. Hovedopgaven med at etablere kontakt og handel, samt øge trafikken på havnen i den vestjyske havneby samt trække beskæftigelse til service gruppens medlemmer og til byen, har afgjort første prioritet. For som Bent afslutningsvis siger til FiskerForum, »når der er investeret mere end 150 mio. kroner i havneudvidelse, sidder der rundt omkring også folk, med en berettiget forventning om, at få et afkast af denne investering. Det job påtager jeg mig, ved at øge aktivitetsniveauet på Havnen.«.
Trafikhavnen i Hvide Sande har travlt
Hvide Sande Havn er inde i en gunstig periode med flere nye anlægsprojekter, med blandt andet udvidelsen af Vestkajen og udbyggelsen af kaj 11 (langelinje), med en brokaj på 150 meter og en vanddybde på 7 meter. I forbindelse med kaj 11, etableres der en tilkørselsvej til hovedvejen, så tilgængeligheden bliver optimal, til og fra skibene og fartøjerne der losser ved Sydhavnen.
Større tørlastskibe og mindre coastere har i de forløbne år, omdannet Hvide Sande til en transporthavn. En Havn som stadigt understøtter et godt stabilt fiskeri langs vestkysten, men som nu også servicerer offshore vind fartøjer og gigantiske installationsplatforme, der jævnligt stævner ind til havnen.
Opgaverne for den kundeansvarlige Bent Haumann bliver således både alsidige og vidtspændende, så det bliver interessant at følge de næste mange år.
FiskerForum.dk