Foredragts- og aktivitetsforeningen Maritim-Viden i Hvide Sande havde trukket en travl havnechef Steen Davidsen, Hvide Sande Havn ind som foredragsholder, for at informerer om den store havneudvidelse i Hvide Sande og om det umuliges kunst, at financierer et kæmpe byggeri med kun få midler.
Foredraget om den største havneudvidelse, siden havnen blev grundlagt tilbage i 30`erne, og med et omfang og en investeringsstørrelse, der har kaldt på kreative og iderige folk fra lokal området.
Steen Davidsen fortalte videre, at for at i det hele taget kunne blive tale om en udvidelse af havnen, måtte man ændre Hvide Sande Havn fra udelukkende at være en fiskerihavn, til også at kunne fremstå som en driftig trafikhavn.
Søvejen mod vest blev omdrejningspunktet for projektet i første omgang. Firmaer fra den anden siden fjorden, fik med denne meget visionære plan, mulighed for at transporterer større maskiner og møller over fjorden, således man kunne skåne vejnettet mest muligt. Dette fokus har ændret sig efterfølgende, til at man i stedet har valgt en ny strategi, nemlig at arbejde sig ind udefra og ind, i stedet for indefra og ud. Først Havn, så infrastruktur med vejnet og omkørsler i nævnte rækkefølge.
Fiskeriet er blevet mindre med årene og med færre skibe og landinger, bliver havnen i dag besejlet af ca. 130 aktive fiskefartøjer i alle størrelser, mod tidligere 250 fartøjer. Disse skibe beskæftiger små 460 fuldtidsstillinger, så fiskeriet har stadig en høj priotet på Hvide Sande Havn. Men for at fremtidssikre havnen for fiskeriet, har man været nød til at udbygge denne, som en godshavn også.
I det, som i daglig tale kaldes vesthavnen, er man nu nået ind i den afsluttende fase. Der er ved at blive etableret ca. 6 – 7 hektar opbevaringsplads ved den 150 meter lange og ca. 35 meter bredde kajgade, der fremover skal klare aktiviteterne med godstransporten og de coastere og fragtskibe der ligger til kaj. Sydmolenen er etableret med 700 meter og Nordmolen har fået sin forlængelse på 75 meter. Om udvidelses mulighederne, løber havnen ikke tør foreløbigt, da den råder over i alt små 15 hektar.
I bestræbelserne på at tænke fremad og udad boksen, har mange hoveder været lagt i blød for at understøtte havnen og projektet med gode ideer til at skabe det økonomiske fundament. Ligefra hotelbyggeri til turismen og overnatningsfaciliteter for offshore og supplymandskab, til Cruise besøg med mindre krydstogt skibe samt til opbevaring og håndteringsservice for trawlerne.
Men ideen, som afgørende trak financeringen på plads, var havmøllerne fra Vestas V112 på nordsiden af indsejlingen, som i dag giver Hvide Sande Havn den nødvendig lejeindtægt på 4,8 mio. kroner, der alene financerer et lån på ca. 70 mio. kroner. Et beløb der skulle findes efter statens tilskud på 56 mio. kroner og Havnens egenkapital på 10 mio. kroner samt øvrige lejeindtægter, skulle ramme totalbudgettet på 148 mio. kroner.
Det umuliges kunst i en tid hvor pengene ikke hænger på træerne, men som med vestjysk flid og godt købmandsskab, alligevel er landet velbeholdent og sikkert, til alles tilfredshed. Noget som de langt over 100 tilhørere, ved Maritim Videns foredrag af havnechef Steen Davidsen, kvitterede med et stort bifald.
FiskerForum.com