Kystfiskerudvalgets formand Niels Bjerregaard skriver i et bekymret brev til Skatteminister Holger K. Nielsen omkring regeringens planer om at indføre en kørselsafgift på 150 øre pr. km på statsvejnettet og dele af det kommunale vejnet, for lastbiler over 12 MT, fra 2015.
Regeringens planer om kørselsafgift for lastbiler, skal efter planen skæppe med næsten tre milliarder kroner i den slunkne statskasse. Afgiften baseres på en GPS-løsning, hvor der skal betales 1,50 krone for hver kørt lastbilkilometer.
Formanden for Kystfiskerudvalget stiller sig op i køen af ligeledes bekymrede og skeptiske borgmestre fra havnebyerne rundt om i Danmark. Der på samme måde ser den kommende kørselsafgift, som en direkte trussel mod de mange erhvervsvirksomheder der befinder sig langt væk fra deres leverandører og markeder, og som derfor har et stort transportbehov og tilsvarende store transportomkostninger.
Med henvisning til dette gør Kystfiskerudvalgets formand Niels Bjerregaard i brevet, skatteministeriet opmærksom på de særlige transportforhold, der gør sig gældende for afsætningen af danske fiskeres, specielt de mindre kystfiskeres, fangster.
Til forståelse af problemstillingen giver Kystfiskerudvalget en meget detaljeret orientering om konsekvenserne ved en indførelse af kørselsafgift, til Skatteministeren. Uddrag fra brevet er gengivet her nedenfor:
Uddrag af brevet til Skatteminister Holger K. Nielsen
For at øge efterspørgslen efter danske konsumfisk er en række mindre fiskeauktioner nedlagt, således at der på de tilbageværende auktioner kan sikres et stort dagligt udbud af fisk. Derfor afsættes hovedparten af fisk fra danske landinger nu på få større auktioner, bl.a. auktionen i Hvide Sande og Hanstholm. For at sikre transporten er der etableret et fiskelogistik-net. Det betyder, at der næsten dagligt fragtes fisk fra alle egne af landet, herunder Fyn og Sjælland og mindre danske øer til disse jyske auktioner.
Auktionsprisen er fastlagt gennem den frie konkurrence med udbud og efterspørgsel. Idet fisken, der transporteres over land, er i direkte konkurrence med fisk, der landes i de havne hvor fiskeauktionen ligger, er transportomkostningen således en direkte omkostning, der reducerer indtægtsgrundlaget for de fiskere, der lander fangsten i andre havne, end der hvor den auktioneres.
Den højere pris, der kan opnås på disse auktioner med større efterspørgsel, var gennem en årrække fordelagtigt for fiskerne selv om der skulle betales for fragten. Men en række forhold betyder, at det bliver stadigt mere økonomisk problematisk ikke blot for kystfiskerne, men alle der lander fangster i de mindre havne rundt omkring i Danmark:
=623; De årlige faldende mængdemæssige tildelinger (fiskekvoter) grundet EU’s fiskeripolitik forringer til stadighed den enkelte fiskers indtægtsgrundlag.
=623; De faldende mængder betyder stigende transportomkostninger pr. kg. fisk.
=623; Forskellige konkurrenceforhold, herunder importerede fiskeprodukter er årsag til, at det generelle prisniveau på dansk konsumfisk bare det seneste år (efteråret 2011 til efteråret 2012) er faldet med 28 %.
Disse forhold har reduceret indtægten specielt for fiskerflådens mindre fartøjer, der ikke har mulighed for gennem rationaliseringer og stordrift at kunne kompensere for de omkostnings stigninger til f. eks. brændstof, der ligeledes er sket i perioden.
Derfor er den omkostning til transport af fisken fra fangstpladsen til fiskeauktionen, der for den enkelte fisker nu typisk ligger på gennemsnitlig 20 – 35 % af fiskens auktionspris, en problematisk størrelse, der er en væsentlig årsag til, at det for mange er blevet et spørgsmål om fiskeriet fortsat er rentabelt. Og helt galt går det, såfremt denne transportomkostning forøges til 35 – 60 % af fiskens auktionspris, hvilket ser ud til at blive konsekvensen af den foreslåede kørselsafgift!
Hvis der skal betales op til kr. 2,00 i transport pr kg fisk, vil der endda være fisketyper, herunder skrubber og ising, der end ikke i perioder vil kunne opnå en auktionspris, der dækker transportomkostningen. Resultatet bliver, at fiskeren vælger at efterlade disse fangster som udsmid. Et forhold der dårligt harmonerer med det politiske ønske om helt at stoppe udsmid af fisk!
Endeligt skal det påpeges, at det etablerede fiskelogistik netværk i dag effektivt opsamler fisk fra alle egne af landet og sikrer bevarelsen af fiskens kvalitet på et acceptabelt niveau forud for auktionen ved at afhente dagligt eller hver anden dag.
Denne fiskelogistik er allerede omkostningsmæssigt under pres, idet de faldende fangstmængder betyder forøgede transportomkostninger pr kg. fisk. En omkostning der kun er fiskeren til at betale. Såfremt der sker en pludselig og væsentlig yderligere omkostningsforøgelse, der som konsekvens vil få flere til at stoppe fiskeriet, med reducerede mængder at transportere til følge, kan hele fiskelogistik strukturen bryde sammen på grund af urentabilitet, hvilket vil få katastrofale følger for kystfiskerne på de mange små landingspladser, idet de så ikke vil have mulighed for at afsætte fangsten.
Samme forhold vil gøre sig gældende såfremt andre logistik muligheder, herunder transport via Rødby-Puttgarten til auktioner i Holland bliver konkurrencedygtige, hvilket for visse landingspladser ser ud til at blive tilfældet, såfremt den foreslåede nye kørselsafgift bliver en realitet. Blot nogle få større fartøjer vælger en sådan løsning, vil hele fiskelogistiksystemet være i fare for at bryde sammen.
Kilde: Kystfiskerudvalget ved Niels Bjerregaard
FiskerFoum.com