Det er den islandske skipper Magnús Ríkharðsson om bord på »Breki«, en helt ny hæktrawler leveret i sommers fra det kinesiske værft Huanghai Yard i Rongsheng, der udtrykker tilfredshed med afprøvningen og testen af et helt nyt »Hemmer Dermersal trawl«.
»Jeg er meget tilfreds med resultaterne efter at have skiftet til »Hemmer demersal trawl«. Min erfaring med »Seastar-trawlet« var ellers tilfredsstillende og meget god. Men vi startede op med et »Seastar« og et »Hemmer-trawl« ombord, da den nye trawler skulle på sit første fiskeri.
Her oplevede besætningen hurtigt, at »Hemmer-trawlet« var meget lettere at styre og vi bemærkede også, at vandgennemstrømningen af udstyret var noget bedre, desuden var det lettere at slæbe, såvel som at fiske med. Det fiskede lige så godt som »Seastar-trawlet,« derfor har man nu rigget om til to »Hemmer-trawl« og sparer i den forbindelse masser af brændstof,» understreger Magnús Ríkharðsson videre i sin bedømmelse af det nye »Hemmer trawl.«
»Breki« er udstyret med tre Ibercisa trawl-vinches og et trawl kontrolsystem fra Naust Marine, og er designet til at arbejde som twin-rig. »Hemmer trawlet«, er leveret af Fjarðarnet i Akureyri på Island og er designet af vodbinder Hermann Gudmundsson.
Der er dog én ting, der ikke er ændret med flytningen til det nye skib. Magnús bruger 7,26 kvadratmeter Type 12 Thyborøn trawlskovle med en vægt på 3500 kg. Han er meget tilfreds med disse skovle og ser ingen grund til at skifte til pelagiske skovle, som ellers så mange andre af bundtrawlere har gjort.
»Når vi fisker med to trawl, bruger vi en 5-tons klump, efter tommelfingerregelen at klumpen skal svare til omkring 70% af trawlskovlens samlede vægt. Spilet kan være mellem 120 til 130 meter stort og skipper bruger 90 meter sweepline, med delte liner for de første 50 meter foran trawlet, hvilket giver os en åbning på mellem fem til seks meter.
På spørgsmålet, om hvorfor man om bord slæber to trawls svarer skipper, at erfaringen viser, at ved fiskeriet efter rødfisk er der en reel fangstforøgelse at hente. Helt oppe omkring 50% mere i forhold til et fiskeri med enkelt trawl. Når besætningen fisker efter torsk, kuller eller sej, er fangsterne omkring 30 til 40% større med to trawls. Det gør en kæmpe forskel for os. Vi fisker på femdags-ture, der ofte starter med rødfisk i det sydlige område ud for Island og fortsætter derefter om til Vestfjordene, hvor det er torsk der fanges her. Ud af de sammenlagt fem dage til søs, fisker vi reelt ca. 3 dage ialt. Om bord har vi normalt efter en sådan tur, mellem 140 til 150 tons fisk i lasten. Hvilket efter skippers mening, er temmelig godt, når der tages højde for længden af fiskeriet, forklarer Magnús videre og tilføjede, at det er det enkelt søfartsnation i det pågældende område, der dikterer om der må fiskes med et eller to trawl.
»Det er altid noget, man skal vurdere på i hvert enkelt tilfælde. Men besætningen ve og vel har altid første prioritet. Det siger sig selv, at der er større risiko, ved at slæbe to trawls, hvor risikoen for fejl, er så meget desto større, slutter Magnús Ríkharðsson.
Du kan læse nyheden her på Hampidjans hjemmeside. (engelsk)
Kilde: Hampidjan.is FiskerForum.dk