Der går næsten ikke et år, uden det danske skibsværft Karstensens i Skagen underskriver en ordre på et nyt skib på Skipper Expo’s Aberdeen-udstilling i skotland, og i år var ingen undtagelse. Her blev kontrakten, på den helt nye 62,60 meter lang og 12,80 meter bredde pelagiske trawler »Antarktis«, underskrevet på messen.
Det er meningen, at nye »Antarctic« efter leveringen i juli måned 2021, skal fortsætte det traditionelle pelagiske trawlfiskeri, efter arterne makrel og sild.
På kontrakten står Teresa og Eamon McHugh, der har ledet det familieejet selskab i 25 år siden starten med den første »Antarktis«, købt af Eamons bror Kevin McHugh. Sønnerne Eamon J og Gerard er som forældrene også dybt engageret i familie-foretagendet, med Eamon J, der styrer hele den landbaseret On-shore forretning og Gerard der ombord på det nuværende fartøj styrer slagets gang, som skipper.
Antarctic Fishing Company blev etableret tilbage i 1987 med køb af første »Antarctic« og med den aktuelle ordre på næste »Antarctic«, bliver dette den femte i rækken af pelagiske trawlere, ejet af Eamon McHugh’s familie.
Eamon McHugh er et velkendt og agtet navn i det pelagiske fiskeri, på den irske Nordvestkyst, hvor han har fisket i mere end 40 år. Her har han arbejdet sig op i graderne fra almindelig fisker på »Paula«, til at være skipper med foden på eget dæk. Eamon McHugh fortsætter da også som skipper på det nye fartøj.
Karstensen Skibsværft glæder sig over den nye kontrakt, der samtidig understreger og cementerer værftets position som værende den førende designer og bygherre af større pelagiske fiske-fartøjer. Karstensen Skibsværft har indtil videre imponerende 11 pelagiske skibe i ordrebogen, som alle skal leveres i løbet af de kommende 2 år. Karstensen Skibsværft’s succes kan tilskrives konceptet, hvor de tilbyder et færdigt og helt komplette løsninger, som er samstemt med køber, optimeret og skræddersyet til kundespecifikationer og krav. Karstensen er et yderst fleksibelt værft, hvor man kan imødekomme de fleste kundeønsker og krav, da man helt er uafhængige af alle leverandører.
Skibets design, specifikation og arrangementer er et resultat af et omfattende og meget tæt samarbejde mellem ejere og værftet, hvor alt, ned til mindste detalje, er skræddersyet efter Eamon McHughs nøjagtige specifikationer. Hovedfokus har været optimering af arbejdsmiljø, sikkerhed og komfort for besætningen, samt en optimering af fangsthåndterings- og lagerfaciliteter og en optimering af brændstofforbruget.
Den nye »Antarctic« er baseret på Karstensen Skibsværfts meget vellykkede 63 meter skrogmodel, der er et pelagisk fartøj der i dag findes i stort alle dele af Nordeuropa, med én allerede med base fra Killybeg i Nordvestirland, nemlig »Paula«.
Du kan læse hele artiklen om nybygningen »Paula« her
For at komme godt i mål, vil »Antarctic« være udstyret med alt tænkeligt topmoderne maskineri og udstyr, og leverandørerne er omhyggeligt udvalgt, for at matche kravs-specifikationerne. Her er det værd at bemærke, at Killybegs Sea Quest vil levere komplette dækmaskineri, spil og kranpakke til »Antarctic«. Og en anden lokal Killybeg leverandør, KER-koncern vil levere RSW-maskiner og vakuumlæsser. Begge virksomheder har en lang og varige forretningsrelation med Eamon McHugh og ordren vil derfor være den første komplete ordre leveret til Karstensen Shipyard.
Et andet lokalt firma fra Killybeg er Barry Electronics, der skal levere alt det elektroniske ombord, til det nye fartøj. MAN ES leverer det komplette fremdriftsanlæg, herunder en 9L27 / 38 hovedmotor. Hjælpe-motorerne vil være Caterpillar, der består af 2 hovedenheder, 1 x 930 og 1 x 550 kWe.
Ny »Antarctic« er planlagt til levering i juli 2021.