Havnens smed løser alt indenfor svejsning og skæring af stålkonstruktioner
Den kvalitetsbevist indstilling til opgaverne, vil stadig være hjørnestenen i Hvide Sande Skibssmedie. Siden 1932 hvor virksomheden blev etableret, har den jyske tilgang til arbejdet og til fagligheden i udførelsen af smedefaget, altid stået i forreste række.
Komplekse løsninger samt projektering ved nybygning af skibe og ombygningsopgaver er til stadighed kendetegnede for skibssmedien. Som løser alt indenfor svejsning og skæring af stålkonstruktioner til skibs- og stålindustrien til ombygning, montering og vedligeholdelse af skibsmotorer samt generatorer. Hydrauliske anlæg, og beregninger af disse, samt udførelse af de almindelige maritime mekaniske installationer og konstruktioner, foretages oftere og oftere.
I øjeblikket søger Hvide Sande Skibssmedie 2 nye folk til produktionen, da opgaverne stadig bliver flere og flere. Arbejdet spænder for tiden fra: rørarbejde med på svejsning af flanger på sandfodrings rørene også kaldet sandrør. Disse flyttes, i forbindelse med havneudvidelsen, og skal samles og monteres senere. Til den almindelige uddybning af havnen, bruges rørene til at flytte sandet fra skibene til de bagved liggende klitter.
Stenskibene og sandpumperne giver også arbejde til skibssmedien. For tiden er det en af skovlene til mole arbejdet, der bliver renoveret og repareret. For at styrke skovlen og forlænge levetiden, svejses forstærkninger på med special elektroder. Ad hoc opgaver som når Hvide Sande Skibsog baadebyggeri har tilkaldt Hvide Sande Skibssmedie, for at få foretaget en installation af motor og generator, på et af skibene på beddingen, skal der altid være plads til.
Reje trawleren Merano, som fiskede tobis indtil sit forlis, har efter at have været på bunden af Nordsøen i over en måned. Er blevet hævet og bragt til Vestværftet i Hvide Sande, hvor Hvide Sande Skibssmedie foretager en motorudskiftning og en gennemgang af de hydrauliske systemmer. Ligeledes tjekkes der for eventuelle fejl og mangler. Endvidere foretages der almindeligt smedearbejde på alt det mekaniske.
Som en af hovedkompetencerne er produktionen af Isværker. Her har skibssmedien netop færdiggjort og afleveret et produktions isværk med en kapacitet på 28 tons, til Hirtshals Havn. Isværket er netop taget i brugt her i sommers. Havnens nye isværk får adresse ved Østbassin 1, som er en del af det område i havnen, hvor de pelagiske fiskearter sild og makrel landes.
Det obligatoriske 10 års eftersyn på motor og hydraulikske anlæg på Redningsbåden Thorsminde MRB 35, er et andet projekt hvor smeden udfolder sin erfaring og viden samt faglige kunnen, med hensyn til diesel motorer.
Produktion af skær til trawlskovle, er en niche som har udviklet sig til et forretningsområde i sig selv. Med svejsning af hårdmetals elektroder, svejses dette på skæret således levetiden forlænges betydeligt og man kan bibeholde skærets slagstyrke, sejhed og samtidig opnå en næsten uopslidelig overflade, som sikre holdbarhed og forlænger levetiden på trawlskæret. Et speciale som Hvide Sande Skibssmedie har udviklet gennem mange år.
Medejer Toke Pedersen blev efter endt uddannelse som maskinmester i 2004 ansat som indkøber på Hvide Sande Skibssmedie, og fik herefter flere og flere opgaver indtil, den tidligere ejer, Hans Fjord en dag syntes at nu kunne Toke godt overtage hans plads i firmaet. Siden har Toke varetaget indkøb, salg og tilbudsgivning, og ligeledes stået for projektering og tegningsarbejde samt beregninger. Rejseaktiviteten er stor i firmaet, udfra filosofien om at hvis forretningen skal udvikle sig, er det opsøgende salg stadig det mest givende.
Hvide Sande Skibssmedie er et moderne aktieselskab som har en professionel bestyrelse. Medejer Kristen Krogh har det driftsmæssige ansvar og klare den løbende kontakt overfor de lokale fiskere, således hjulene kan snurre 24/7 og sammen med Hans Peter Aarre og Hans Fjord Aaser udstikker de fire i fællesskab, linerne for selskabets videre succes.