Hirtshals Havn bygger nu et nødfærgeleje for at sikre, at de rederier, der besejler Hirtshals Havn, har mulighed for at anløbe havnen, så de, trods driftsforstyrrelser og hårdt vejr kan overholde sejlplanerne.
De seneste år har rutetrafikken over Hirtshals Havn været stigende, og der er i dag over 40 færgeanløb om ugen på ruterne til Norge, Færøerne og Island. Og der er for at understøtte regulariteten i trafikken på specielt ruterne til Nordatlanten og Vestnorge, der besejles af rederierne Fjord Line og Smyril Line, at Hirtshals Havn nu invisterer i den ekstra anløbsmulighed.
Færgerne får bedre muligheder for at lægge til – selv i hårdt vejr.
Teknisk chef ved Hirtshals Havn Peter Ydesen siger om anlægsarbejdet, der netop er sat i gang: “Vi har over de seneste måneder været i en tæt dialog med de færgerederier, der primært kommer til at anvende nødfærgelejet, om udformningen og placeringen, og den løsning, vi er nået frem til, giver færgerne mulighed for at lægge til, når der er kraftig vind fra retninger, som i dag kan give problemer. Vi bygger en 30 meter bred fast betonrampe ved Notkajen, som allerede er forberedt til en rampe. Det er mange år siden, vi var så forudseende, og nu er trafikken steget så meget, at vi skal udnytte muligheden.”
Vi var forudseende for mange år siden, siger teknisk chef Peter Ydesen
Rampen er projekteret af Rambøll, og anlægsarbejdet udføres af HMU A/S Hirtshals. Rampen opbygges af forspændte betonelementer med et frit spænd på 10 meter, og derfor skal der rammes et minimum af pæle til at bære rampen.
Peter Ydesen ser positivt på gennemførelsen af anlægsarbejdet, “Vi forventer, at hele anlægsarbejdet er afsluttet til maj, og dermed kan færgerne afprøve rampen hen over sommeren, så alle kender forholdene, når vi kommer hen til efteråret og vinteren, hvor vejret kan være hårdt.”