Den nye »Engey« RE-91 er den første af tre nybygninger der skal erstatte nogle af selskabets ældre skibe. Senere følger »Akurey« og »Viðey« Celiktrans Shipyard har også tidligere bygget HB Grandis pelagiske fartøjer »Vikingur« og »Venus«.
Skibet der med sit nærmest futuriske udseende, er et Nautic design har en længde på 54,75 meter samt en brede på 13,5o meter. Skibet får en kapacitet på 815 m3 og er udstyret med en hovedmotor MAN 6L27/38-MDO på 1795 kW med kun 800 RPM.
»Engey« er den første ud af en bølge af nybygninger, der i den kommende tid vil blive leveret fra primært tyrkiske og kinesiske værfter. Noget som den nuværende skipper Friðleifur Einarsson på HB Grandis trawler »Asbjørn« ser meget frem til, »Jeg kan lide »Engey«, for komforten og faciliteterne er de simpelthen de bedste der findes, og det vil være en stor fornøjelse, men også en stor forandring for os som besætning, endelig at tage det nye skib i brug.« Den færøske skipper var tidligere på ugen ombord på »Engey«, for at teste udstyr og fiskeredskaber samt testsejle fartøjet sammen med ingeniør Sturlaugur H. Böðvarsson.
»Vi loggede med en gennemsnitlig hastighed på ca. 14 knob ved testsejladsen og tophastigheden nåede op på 14,7 knob,« oplyser Friðleifur Einarsson og fortsætter, at skippers forventninger vil nok nærmere ligger omkring 12,5 til 13 knob ved forlægningssejlads, hvilket er en knob mere end »Asbjørn« præsterer idag.
Overdragelse af »Engey« er planlagt til at finde sted sidst R03;R03;i denne uge og det anslås at skibet om ca. 9 uger, dvs. i starten af marts endeligt vil være klar til at stævne ud på fiskeri for HB Grandi.