Det nye prestigefyldte havforskningsskib DANA V, som skal være Danmarks flagskib inden for marineforskning og bæredygtighed, risikerer at blive bygget på et udenlandsk værft.
Det skriver det maritime magasin Soefart.dk
Det har allerede skabt debat blandt politikere og brancheforeningen i den maritime branche. Kritikken går på, at et så vigtigt nationalt projekt bør udføres, bygges og udstyres i Danmark – og af flere gode grunde.
At bygge skibet i Danmark ville give direkte adgang til samarbejde mellem skibsbyggerne og de fremtidige brugere. Besætningen og forskerne, som skal betjene skibet, kan aktivt bidrage under byggeprocessen, så deres erfaringer og behov kan integreres. Den løbende dialog mellem værftet og brugerne er vanskeligere at opretholde, hvis projektet placeres i udlandet.
Bygningen af et skib som DANA V på et dansk værft ville styrke den danske skibsbyggerbranche, som allerede er kendt for sine avancerede teknologiske løsninger og høje kvalitetsstandarder. Det ville ikke blot skabe arbejdspladser, men også fremme innovation og styrke Danmarks position, som en global spiller inden for skibsdesign og byggeri.
Symbolsk og national betydning
DANA V repræsenterer mere end blot et forskningsskib – det er en vigtig del af Danmarks engagement i havforskning, bæredygtighed og overvågning af arktiske områder. At placere bygningen uden for landet kan sende et signal om, at vi ikke prioriterer vores egne værfter, selvom vi har kapaciteten og ekspertisen.
Selvom udenlandske værfter muligvis kan tilbyde lavere priser, skal man tage højde for de ekstra omkostninger ved transport, tilsyn og potentielle sprogbarrierer. Derudover giver et dansk værft mulighed for tættere kvalitetskontrol og hurtigere tilpasninger undervejs i projektet.
DANA V er en investering i Danmarks fremtid som forskningsnation, og derfor bør det også bygges på et dansk værft. Det vil styrke både erhvervet, samfundet og de mennesker, som skal arbejde med skibet – og samtidig cementere Danmarks rolle som førende inden for maritime løsninger og forskning.
FAKTA om fremtidens havforskningsskib
Skibsdesignvirksomheden Knud E. Hansen i Helsingør står bag udviklingen af konceptet for Danmarks nye havforskningsskib, DANA V, der skal erstatte det nuværende forskningsskib, DANA IV, fra 1981. Det nye skib bliver et avanceret forskningsfartøj, designet til at operere i isfyldte farvande og støtte en bred vifte af forskningsområder.
DANA V er udviklet i samarbejde med DTU Aqua og Odense Maritime Technology (OMT) som en del af Dansk Dana Konsortium. Designprocessen har omfattet avanceret ingeniørarbejde, test i isfyldte forhold, støjmålinger og innovative løsninger som minimal støjudledning og en specielt designet undervands-sensorplatform.
Skibet, der skal tages i brug i 2027, vil fungere som en platform for både forskning og uddannelse. Det vil rumme moderne laboratorier, avanceret udstyr til fiskebestands-målinger og klimaforskning samt faciliteter til online undervisning. Skibet skal understøtte en bred vifte af videnskabelige discipliner, herunder biologi, oceanografi og seismologi, samtidig med at det giver studerende mulighed for praktisk læring om bord.
DANA V bliver certificeret til Polar Code B (PC6), hvilket gør det i stand til at operere i de mest isfyldte farvande. Dette er essentielt for Danmark, både forskningsmæssigt og geopolitisk, da det giver mulighed for at overvåge Arktis, klimaforandringer og fiskebestande i Nordatlanten.
Projektet, der anslås at koste 340 millioner kroner, finansieres af den danske regering og private fonde som A.P. Møller Fonden. Skibet er et vigtigt redskab for Danmarks forpligtelser i forhold til overvågning af fiskekvoter og bidrager samtidig til at styrke dansk forskning i klimaforandringer og arktiske forhold.
Afslutningsvis er det vigtigt at understrege, at DTU’s nye havforskningsskib, DANA V, bør bygges og apteres samt udstyres og udrustes i Danmark. Skibet repræsenterer en ny æra for dansk havforskning og er en milepæl for Danmarks i rollen som global frontløber inden for bæredygtig marineforskning og teknologisk innovation.
DANA V er mere end et skib – det er et symbol på Danmarks engagement i havforskning og bæredygtighed. Derfor bør det naturligvis også bygges i Danmark, så det kan blive en stolt repræsentant for dansk ekspertise og innovation på verdenshavene.