Havneprojektet i Hanstholm har fart på, i går ved midnatstid, onsdag den 10. juli, anløb fartøjet »Scelveringhe« med første portion ral til opfyldning af vestmolens molehoved, der siden installationen i Hanstholm Havn tirsdag den 25. juni har været fyldt med vand.
Med losning af »Scelveringhe« blev 4.000 ud af i alt 9.500 kubikmeter ral fyldt i den 22 gange 39 meter store betonkonstruktion. Den anden og sidste del af opfyldningen vil efter planen starte i nat, når fartøjet »Spauwer« ventes at anløbe havnen omkring kl. 03.00 for at losse de resterende 5.500 kubikmeter ral.
Så det går rigtig stærkt nu Havnen og forventningerne til at det kæmpestore anlægsprojekt, til mere end en halv milliard kroner, bliver færdig et halvt år tidligere end planlagt, er store. Et arbejde der oprindeligt skulle være afsluttet med udgangen af 2020, men som nu med stor sandsynlighed altså sker hele seks måneder tidligere, til foråret 2020 istedet.
Det er en winwin for både havnen og entreprenøren, når anlægsarbejderne kommer i mål før tid og Hanstholm Havn ønsker da også at udnytte dette tidsmæssige forspring og vil allerede straks efter sommerferien arbejde intenst på en hurtigere etablering af de virksomheder, som skal gøre brug af de nye arealer.
»Havnen har en plan for udlejningen af de nye baglandsarealer, og lige nu er Hanstholm Havn faktisk foran den plan,« siger Martin Vestergaard med henvisning til, at der lige nu er indgået aftaler om udleje af en tredjedel af de nye baglandsarealer.
Agtpågivenhed ved indsejlingen til Hanstholm Havn – så kontakt havnen forud for ankomst og afgang
Der vil under arbejdet på molehovedet, være folk til stede for at sikre besejlingen og den rette kommunikation via VHF-radio, ligesom bugserbåden »Goliath Vig« vil fungere som redningsfartøj i yderhavnen.
Da fartøjerne under losning vil ligge i en position, som går delvist ind over indsejlingen, vil der være begrænset plads til at passere. For at sikre bedst mulig sejlads og kommunikation appelleres alle skibe derfor til at kalde Hanstholm Havn på VHF Kanal 12 inden ankomst og afgang.
Ligeledes appelleres der til, at fartøjer der går forbi under losning ved molehovedet vil passere med mest muligt hensyn og så få hækbølger som muligt.