Fra en kølemontre til lagkager hos bageren til et tonstungt køleanlæg i en fiskefabrik, som kan køre 30 – 40 tons fisk igennem i døgnet. Det er spændvidden hos Kølemadsen A/S på Hirtshals Havn, som siden 1969 har arbejdet med køle- og fryseanlæg både til fiskeskibe, tankskibe og landanlæg i alle størrelser og typer.
Et glidende generationsskifte er afsluttet
Så nu er det Jens Lund Madsen, som er 3. generation i rækken af indehavere, der nu varetager opgaven som direktør efter sin far Ivan Madsen. Jens Lund Madsen troede, han skulle køre virksomheden med de 10 ansatte videre på præcis samme måde som faderen, men det er der lavet om på, efter virksomheden kom med i Det Maritime Vækstprogram, som administreres af det nordjyske maritime center MARCOD.
»Vi har herigennem fået tilskud til at få udarbejdet en vækstplan og har haft tilknyttet en konsulent fra TeamPlatz med stor virksomhedserfaring, der har sat nogle tanker i gang. Sparringen med ham har flyttet mig personligt og klædt mig bedre på til nu at have direktørrollen og træde i karakter som leder og direktør. Jeg troede, at jeg skulle drive det videre præcis som min far, men jeg gør det på min egen måde fremover,« fortæller Jens Lund Madsen.
Ændre arbejdsgange
Han peger på optimering og effektivisering gennem ændrede arbejdsgange som andre resultater fra deres deltagelse i vækstprogrammet. Alle de interne processer lige fra lagerstyring til fakturering er i gang med at blive digitaliseret og sat i nyt system.
»Vi er i gang med en 360 graders optimering af vores processer, som selvfølgelig er en investering, der kræver både penge, tid og tilvænning, men det er hundrede procent det værd. Vores omsætningskrone skulle gerne blive optimeret, og så har jeg fået frigjort noget tid til fx mere opsøgende salg,« fortæller Jens Lund Madsen, der også har ansat en projektleder på baggrund af projektet.
Kølemadsen A/S har både kunder herhjemme og i så forskellige lande som Grønland, Færøerne, Norge og Bangladesh, som er det største eksportmarked målt på størrelsen af ordrer, som ofte er store køleanlæg til helt nye fiskefabrikker. De frigjorte ressourcer skal bruges på mere opsøgende salg både til nye markedssegmenter og nye eksportmarkeder.
»I stedet for at vente på, at telefonen ringer eller at en oplagt opgave kommer forbi, kan jeg aktivt begynde at opsøge nye markeder. Kompetencerne omkring vores anlæg kan bruges mange flere steder, end vi hidtil har gjort. Og så kigger vi på at udvide til andre lande i Østen, hvor vi trækker på vores egne erfaringer samt vores kontakter via eksportnetværket East Asia Fontier Club,« siger Jens Lund Madsen.
Hjørring Erhvervscenter har hjulpet Kølemadsen A/S i processen med at blive godkendt til Det Maritime Vækstprogram, som kun har plads til 30 perspektivrige, maritime virksomheder, der har en målsætning om at vækste med 20 procent i antal ansatte over tre år.
»Det er altid nyttigt at gentænke sine forretningsgange – hvorfor gør vi, som vi gør? Der er ofte store besparelser ved nye metodikker, som kan forøge konkurrencekraften og væksten, som de netop har haft fokus på her hos Kølemadsen. Jeg er sikker på, at processen er med til at understøtte og forløse Kølemadsens vækstambitioner,« siger Henrik Dam, konsulent Hjørring Erhvervscenter.