Det første sæt Warps blev leveret i Marts 2009 til RI 468 Juli-Ane og det andet sæt havnede ligeledes i Hvide Sande ved RI 236 Lisbeth Frich og har været i brug lige siden, uden nogen former for vedligehold.
Brændstofbesparelsen er betydelig
Den sidste af hvide sande flåden der har fået monteret Warps er RI 566 Madsalune, der siden april i år har målt på blandt andet brændstofforbruget og som har meldt en besparelse tilbage på mellem 6 og 7% . Hvilket giver lidt luft i økonomien som modvægt til de lidt ringere afregningspriser.
De har brugt Warps på dybder fra 15fv og op til 130 fv., med et meget tilfredsstillende resultatet, ved fiskeri under 20 favne vand kunne de holde det samme spil med warps som på dybere vand, hvor man med stål wire taber op til 40 meter spil.
Øget slæbefart i stedet for oliebesparelse
Den Grønlandske rejetrawler GR6-20 Claudia bruger også Warps, som de nu har brugt i 10 måneder og Warps er derved testet i at af verdens hårdeste og mest barske miljøer overhovedet, og med et tilfredsstillende resultat. Sammenligner man med almindelig stålwire, som skulle være brugt under tilsvarende forhold, ville standtiden her have være meget ringere og slidet større under de ekstreme grønlandske forhold.
Claudia bruger Thyborøn flydeskovle sammen med Warps og her har man valgt at øge slæbefarten i stedet for at tage oliebesparelsen.
Hurtigere at manorere med.
Den Finske trawler AAL Klondyke anskaffede i Januar måned 2 x 300 fv. Ø 22 mm Warps og 1 x 300 fv. Warps ( center ) til torskefiskeri med dobbel trawl ved Bornholm.
Skipper Leonhart Christensen udtaler, hvorfor har vi ikke gjort det for længe siden. Derfor har Klondyke nu i September fået installeret 2 x 325 fv. Ø 14 mm Warps til Boll spillene ( et Finsk system for at få skovlene til at regere hurtigere )
Det er en helt omvendt skipper på Klondyke som fremover kun foretrækker Warps.
Hvorfor har vi ikke gjort det for længe siden
Pelagisk fiskeri med Warps
Den pelagiske flåde i Skagen med blandt andet GG 438 Clipperton, GG 778 Lövön og GG 229 Bristol fisker alle med dobbelt flydetrawl efter sild og makrel. De mange fordele Warps giver, udnyttes gerne til en øget slæbehastighed, som dermed giver flere fisk pr. time.
For Lövön og Bristols vedkommende bruges Warps også til fiskeriet efter tobis, ligesom en anden trawler AS 464 Stella Nova også benytter Warps til tobis og brislingefiskeriet. Stella Nova er netop nu på fiskeri efter sild med enkelt trawl og selvfølgelig med Warps.
I forhold til traditionel stål wire opnår man følgende fordele:
- Hurtigere fuld trawl spredning
- lettere trawling ved overfladen
- hurtigere og nemmere ophaling
- mindre vægt holder trawlet højere i vandet
- ingen tung vægt foran skovlen
- længere standtid på tromler
- ruster ikke og holder længere
Kig ind på stand D871 og få en snak om fremtidens tov og bliv overrasket som mange andre før dig. Prøv selv at mærke vægtforskellen mellem den traditionelle stålwire og Warps.