Fiskeriskolen har fået bevilliget 1,5 millioner kroner af NaturErhvervstyrelsen, til udvikling af 3D undervisningsprogram.
Faglærer Thomas Andersen fra Fiskeriskolen i Thyborøn, glæder sig til at kaste sig over det nye projekt, fiskeri-simulering for eleverne. Et program der i højere grad, end tidligere programmer, gerne skulle skabe en større forståelse hos eleverne, om hvad der egentlig foregår, under vandet, når man slæber sit trawl.
Virkelighedstro billede af fiskeriet
Programmet kan simulerer de mange forskellige fiskerimetoder, som fiskeriet i dag råder over, samt give en unik mulighed for at sammensætte forskellige skovle til trawlet, for at give et så virkelighedstro billede af hvad der sker, som muligt. Programmet sørger for den nødvendige tilnærmelse til virkeligheden, som med skiftende vindretninger og strømforhold, samt fisk der ikke altid bare er til at få i posen, udfordre eleverne fagligt og den vej igennem klæder dem bedre på til fiskerilivet. En genskabt virkelighed, som fiskerne senere kommer til at møde i deres dagligdag, den dag de selv står på broen og selv skal træffe de vanskelige og svære beslutninger, der er altafgørende for, om fisketuren giver plus eller minus på bundlinjen.
Realistiske forhold, som Thomas Andersen håber og tror på, kan give eleverne en større forståelse af fiskeriet samt en øget lyst til at lære mere om. Så det ikke bare bliver et to-dimensionalt kedeligt indlæringsprogram, men et program, (learning by dooing) som giver en visuel oplevelse og gengivelse af virkeligheden, som på den måde vil være i stand til at holde eleverne fanget i indlæringsprocessen, også efter fyraften.
Fiskeri-simuleringsprogrammet klar januar 2015
De kommende fiskeri-aspiranter kan glæde sig til programmet, hvorimod eleverne fra andet semester i år, der går på skolen lige nu, bliver nødt til at tage turen tilbage til skolen efter endt uddannelse, for at få lov til at lege og øve sig med det nye program, da det først vil blive implementeret i undervisningen i januar måned 2015. Test og tilrettelser af systemet begynder lige efter sommerferien 2014 og både nuværende og tidligere elever, vil når programmet er klart, selvfølgelig være velkomne på skolen til at prøve det af.
3D animation giver større forståelse og interesse fra elevernes side
Fiskeriskolen har udviklet de første trin af simuleringsprogrammet, med skolens samarbejdspartner i Montevideo, Uruguay. Et firma der råder over den nødvendige specialviden der skal til, både i forhold til fiskeriet, men selvfølgelig mest til programmeringen. I starten af 2014, får skolen besøg af firmaet Solventa fra Uruguay, så de sidste detaljer kan afpudses og finstemmes, for det videre forløb af simuleringsprogrammet.
Projektet er udviklet af Fiskeriskolen i samarbejde med Nationalt Center for Erhvervspædagogik, der også fungere som konsulenter gennem hele forløbet. Som en del af projektet er det Fiskeriskolens opgave at indsamle data om skibe, bundforhold, fangstområder og fiskens bevægelsesmønster til brug for programmeringen.