Fiskeriets priser skal kunne opveje de eksplosivt stigende brændstofpriser
Stadigt flere steder må forbrugere betale særlige brændstofafgifter som kompensation for, at produktionen af en fødevare, transport eller andre funktioner er blevet dyrere som følge af brændstofprisernes himmelflugt. I fiskeriet er der ikke den samme mulighed, fordi fisk typisk afsættes via auktionssystemet. Derfor foreslår Danmarks Fiskeriforening nu, at der kan lægges en brændstof-afgift oven i auktionspriserne, så der kan kompenseres for de øgede brændstof-omkostninger ved fiskeriet.
– Hvis forbrugerne vil have varerne, er det nødvendigt, at de også betaler prisen for dem. Med de nuværende stigninger i brændstof-omkostninger kan vi hurtigt nå en grænse, hvor det ikke længere er rentabelt at sejle ud for at fange fisken, siger Flemming Kristensen, der er formand for Danmarks Fiskeriforening.
Han understreger, at danske fiskere generelt gør, hvad de kan for at reducere brændstofforbruget ved fiskeriet, både ved investeringer i motorer, propeller, gear og redskaber.
– Det er en løbende proces, at en skipper gør, hvad han kan for at reducere omkostningerne, og brændstof er en væsentlig post. Så energiforbruget er noget, der bliver kigget nøje på, både når man skal have en ny motor og når der for eksempel udvikles nye materialer til fremstilling af trawl, nævner Flemming Kristensen.
Sydeuropæiske fiskere aktionerer i øjeblikket for at få økonomisk støtte som kompensation for de høje brændstofpriser, men en direkte støtte er ikke en langsigtet løsning, er vurderingen hos Danmarks Fiskeriforening.
– En økonomisk støtte kan hjælpe her og nu, men den gør ikke noget ved det generelle problem, at prisen på varerne ikke dækker de stigende omkostninger. Så det er vigtigt, at vi finder en løsning, hvor der bliver sammenhæng mellem fiskepriser og brændstofudgifter, indtil brændstofpriserne forhåbentlig finder et realistisk leje igen, siger Flemming Kristensen.
FiskerForum – 27. maj 2008