Et tæt samarbejde med el-installatørfirmaet Pro Elteknik, kombineret med en praktisk og jordbunden, vestjysk tilgang til at løse problemerne, har betydet, at Reinholdt & Co. Fiskeeksport nu undgår daglige driftsstop. Det betyder ikke alene store besparelser, men også en langt mere fleksibel og styrbar produktion.
Det er altid en god idé at bruge sin sunde fornuft, men nogle gange skal der mere til. Som for eksempel faglig dygtighed og et indgående kendskab til kundernes udfordringer og behov. Det véd man hos Pro Elteknik A/S, og dén viden er nu blevet omsat i en optimering af produktionsudstyret hos Reinholdt & Co. Fiskeeksport i Stakroge ved Herning.
De to vestjyske virksomheder har kendt hinanden igennem en årrække, og i alle årene har det været overmontør Thomas Nielsen fra Pro Elteknik, der har været manden på stedet, når produktionslinjen hos fiskeeksportøren gik i stå. Og det gjorde den nogle gange flere gange i døgnet.
”Heldigvis bor jeg ikke mere end 20 minutter herfra. For hvis ilten forsvinder til opsamlingsbassinerne, skal der helst ikke gå mere end halvanden time, før den er tilbage. Ellers dør fiskene jo,” forklarer Thomas Nielsen og nævner blot ét af de problemer, han og driftsleder Jens Peder Rasmussen fra Reinholdt & Co. jævnligt har stået med.
Driftsstop koster dyrt
95 procent af produktionen hos Reinholdt & Co. går til eksport, primært til det tyske, hollandske og øvrige nær-europæiske marked. Her sælges den friske, ferske fisk typisk rensede og hele eller som fileter til grossister, catering- og restaurationsbranchen samt på torve og markedspladser. Det er kræsne kunder, der gerne vil betale det, den friske fisk fra danske dambrug koster. Hver morgen køres friske forsyninger af levende ørreder ind. 18 tons kan der være i de store opsamlingsbassiner, der er placeret i en tilbygning ved siden af produktionsbygningen. Herfra føres fiskene i passende portioner via en underjordisk rørføring ind i et mindre kar, hvor der sættes strøm til vandet. De bedøvede fisk bliver herefter aflivet, renset og fileteret i en række specialproducerede maskiner, og samme eftermiddag er den isafkølede fisk klar til at blive kørt ud i Europa, hvor den sælges og tilberedes den næste dag – mindre end 24 timer efter, den er blevet pakket i Stakroge.
”Som ordreproducerende virksomhed er vi fuldstændig afhængige af, at produktionen kører optimalt. Et driftsstop koster os dyrt, ikke alene i spildtid og overarbejde for de ansatte, men også i form af forsinkelser overfor vognmænd og kunder. Det har derfor været afgørende for os, at vi har kunnet eliminere de daglige driftsstop, og det må man sige, er lykkedes,” siger en tilfreds Jens Peder Rasmussen.
Vand alle vegne
Den helt store udfordring har været, at produktionslinjen på en fiskefabrik bogstavelig talt sejler i vand. Og vand og elektriske installationer er aldrig den bedste kombination. Således var der jævnligt afledning på blandt andet maskinerne på renselinjen. Da den kan klare op til 60 fisk i minuttet eller 1200 kilo i timen, er det dyrebare minutter, der går tabt, når maskinen står stille. Også styreboksen til den computer, der styrer tælleapparatet, slog jævnligt fra, fordi der stod kondensvand i bunden af skabet. Det blev løst ved at bore et hul og lave en rørføring, der leder vandet i bunden af styreboksen ned på gulvet, samtidig med at luftstrømmen udtørrer boksen.
Det kan virke så indlysende, at det næsten er uforståeligt, at producenterne af de forskellige maskiner ikke i forvejen har tænkt det ind i deres design. Men det undrer ikke Jens Peder Rasmussen og Thomas Nielsen.
”Sådan nogle maskiner kan jo placeres mange steder, og alle steder vil der være behov for individuelle tiltag, som producenterne ikke nødvendigvis kan tage hensyn til. Vand har jo dén egenskab, at det altid kan komme ind – men ikke altid ud igen. Så det, vi har gjort, er at vi har fundet de løsninger, der er helt specielt tilpasset de forhold, der er her,” forklarer Thomas Nielsen.
Mere overskud
Efter at have været igennem hele produktionslinjen med forskellige tiltag, der har reduceret driftsstoppene markant, oplever Jens Peder Rasmussen, at der nu er et helt andet overskud – ikke blot i en form af en bedre økonomi, men også fordi der er frigivet ressourcer til at danne sig et overblik, der manglede før.
”Når vi hele tiden løber rundt og laver brandslukning, er der aldrig overskud til andet. Nu har vi fået lavet en forebyggende vedligeholdelsesplan, som vi gennemgår på et månedligt eftersyn, og så går jeg turen igennem hele produktionslinjen hver dag. Men også i det daglige er opmærksomheden på den forebyggende indsats skærpet hos alle medarbejdere. Vi reagerer på lejer, der larmer, og vi sørger for at få smurt valserne. Og vi lytter ekstra opmærksomt, når vi hører noget, der siger ”psssst”, for så ved vi, at der en utæthed i trykluftsystemet, vi skal have tjekket op på. Vi ved, at en utæthed kan koste op til 5000 kroner ekstra om året,” siger Jens Peder Rasmussen.
Han vurderer, at der er sparet mindst 200.000 kr. på årsbasis, alene på udgifterne til de løbende driftsstop. Men han fremhæver yderligere en fordel ved de nye rutiner, der er indført:
”De mange driftsstop gik også ud over medarbejdernes tempo og engagement. Det er jo også deres tid, vi spilder. Og det er heller ikke særlig tilfredsstillende, at man aldrig ved, hvornår man skal arbejde over. Så medarbejderne er også glade for de nye tilstande, og vi har for eksempel stort set ingen sygdom,” fremhæver en tilfreds Jens Peder Rasmussen.
Kilde: Pro Elteknik
FiskerForum.com