Det er analyseinstituttet YouGov, som på vegne af Fiskebranchen, har undersøgt kendskabet til kampagnen.
”2 gange om ugen” bliver set, hørt og læst betydeligt mere end i 2010. Det samlede kendskab til kampagnen lå i marts på hele 75 procent mod 65 procent for to år siden, og det er gode nyheder for Fiskebranchen.
Resultatet skyldes blandt andet den nye film, som ”2 gange om ugen” lancerede sidste år, samt den stadige fokus på fiskeopskrifter og anderledes tiltag i de forskellige butikker.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 48 procent har set kampagner for Fiskebranchen indenfor det sidste år, og 66 procent synes, at der er kommet mere fokus på at spise fisk.
Andelen af de adspurgte, som spiser fisk til aftensmad to gange om ugen, er steget fra 13 til 16 procent siden 2010. Denne stigning tilskrives, at fersk fisk er blevet billigere i supermarkeder og discountbutikker, samt at aktiviteten på tværs af salgskanalerne er øget. Generelt er der kommet mere synlighed omkring fisk.
Analyseinstituttet YouGov har også undersøgt, hvem der køber fisken og hvor:
• De erfarne fiskespisere og ældre kunder køber helst deres fisk hos fiskehandleren og ved den betjente fiskedisk i supermarkedet. De sætter pris på at få idéer, inspiration og kompetent vejledning af fagfolk.
• En anden gruppe er børnefamilierne. De foretrækker den lokale fiskebil, som oftest ligger ved siden af det supermarked, som de alligevel skal ind og handle i. Også kunder i yderområder, som er afhængige af, at fiskebilen kommer forbi, er en del af et stigende kundesegment.
• De unge, som oftest er nybegyndere ud i fiskespisningens kunst, foretrækker at købe deres fisk i supermarkedet.
Hos Fiskebranchen er man meget glad for, at kampagnerne bærer frugt og at der generelt spises mere fisk.
Sekretariatsleder Lone Marie Eriksen fra ”2 gange om ugen” siger; ”Det har givet os blod på tanden, og vi har en del ting i støbeskeen, for der er et stigende behov for at sætte fokus på den sunde fisk i eksempelvis kantiner på arbejdspladser. Det er noget af det, som vi arbejder med fremadrettet.”
Kilde: Fødevareministeriet og EU`s Fiskerifond samt Fiskebranchen
FiskerForum.com