FN220 ”Ida Marie” er atter nede fra bedding og tilbage på fiskeri efter ubehagelig oplevelse, hvor driv-is slog to huller ved forstavnen og vandet fossede ind.
Under sejlads på vej til fiskepladsen i det sydlige Kattegat, mødte FN220 ”Ida Marie” driv-is ca. en times sejlads nord for Grenå. Inden mødet slækkede skipper Kenneth Otto Christensen skibet op. På trods af den nedsatte fart, blev den ca. 14 m. lange trækutter ramt så uheldigt, at der umiddelbart under vandlinjen blev slået hul i to planker, ca. 1 m. fra forstavnen.
Kenneth Otto Christensen og hans medhjælper opdagede snart, der var vandindtrængning i det forreste rum og med skibets eget pumpegrej påbegyndte man lænsning.
Situationen var på ingen måde dramatisk, men da det forreste rum var ca. halv fyldt med vand valgte skipperen at tilkalde assistance fra redningsbåden, der snart ankom med større pumper.
Derefter gik turen stille og roligt mod nærmeste havn, Grenå.
Her kom skibet straks på bedding og Grenå Skibsværft klarede herefter at udskifte to planker på blot 4 dage, så torsdag d. 13. januar stævnede kutteren atter ud på tungefiskeri i området syd for Grenå.
Kenneth Otto Christensen forklarer, ”Ida Marie” tidligere over flere omgange problemfrit har passeret isfyldte områder, men da skibet blev slået læk ud for Grenå, var der vestlig vind, og derfor gætter Strandby skipperen på, at han denne gang ramte en massiv isdannelse, der er blæst bort fra kysten.