I august måned kunne Skagen Havn modtage det første containerskib på den nyanlagte containerterminal.
MSC’s omfattende rutenetværk
Det er Skagen Stevedore, der driver den nye containerterminal, som tilbyder en effektiv løsning til håndtering af containere til import såvel som eksport til alle nordjyske virksomheder.
Det var en stor dag i Skagen, da det første containerskib lagde til kaj og Skagen Stevedores nyindkøbte kran aflagde sin styrkeprøve foran de mange fremmødte til åbningsreceptionen. »Det er vanskeligt at beskrive med ord, men det er en kæmpe oplevelse, at vi er kommet i mål med at få det her op at stå. Det er helt fantastisk,« siger CEO for FF Skagen og Skagen Stevedore, Johannes Palsson.
Ideen til den nye containerterminal opstod i en diskussion, hvor medarbejderne fra FF Skagen tænkte på, hvorfor ikke containerskibene lige så godt kunne komme forbi og hente deres og andre nordjyske virksomheders gods, i stedet for de skulle køre det på gummihjul hele vejen til Aarhus. Herefter tog de kontakt til deres samarbejdspartner, rederiet MSC. »Vi er jo nogle gale mennesker her i Skagen, og vi synes, det skulle testes og prøves af. Og de første gange nej fra MSC hørte vi ikke. Vi blev ved, og så endte det med, at vi kunne overbevise vores gode partner MSC om, at det var en god ide,« forklarer Johannes Palsson
MSC er et af verdens største rederier og sejler ud til hele verden. »Det giver god mening for os at være repræsenteret heroppe i det nordjyske. Vi har helt klart en forventning om, at vi kan generere en eller anden form for last heroppe, men hvor meget, det holder vi for os selv lidt endnu,« siger Chief Commercial Officer fra MSC Denmark A/S, Søren Jacobsen.
En styrkelse af havnen som transportcentrum
Hidtil har nordjyske virksomheder skullet transportere deres gods til enten Aarhus eller Fredericia for at få det afskibet med MSC, men med den nyoprettede containerrute er der skabt mulighed for en mere effektiv transport af gods til og fra de nordjyske virksomheder. Og det er noget, adm. direktør på Skagen Havn, Willy B. Hansen, ser frem til. »Det er en styrkelse af havnen som transport-centrum, at vi nu kan tilbyde en yderligere transportform, vi ikke har kunnet tidligere. Det, at vi kan bibringe mere gods over kaj tiltrækker nye aktører, som kan have behov for at få containere losset eller udskibet med deres produkter. Jeg er ganske overbevist om, at containerterminalen kommer til at tiltrække kunder endda syd for Limfjorden, i kraft af at der er så meget trængsel på vejene i forhold til at transportere gods på gummihjul,« siger adm. direktør for Skagen Havn, Willy B. Hansen.
En hjørnesten i den kommende havneudvidelse
Den nye containerterminal er startet op på det eksisterende havneareal, men vil blive flyttet til det nye etape 3 område af den forestående havneudvidelse. Det nye havneareal forventes at stå klar i 2020. »For os i FF Skagen er det en stor omvæltning, at vi nu kan sende gods afsted her direkte fra kajen. Når vi sidenhen får etape 3 af havneudvidelsen, så bliver det helt i vores nærområde og dermed en fuldt integreret del af aktiviteterne,« siger Johannes Palsson.
Han fremhæver i samme ombæring, at projektet aldrig ville være lykkedes uden opbakningen fra medarbejderne i FF Skagen og det nyoprettede datterselskab, Skagen Stevedore. »Jeg føler, vi har nogle fantastisk dygtige medarbejdere, der tager det her meget alvorligt og sætter sig grundigt ind i, hvad der skal ske. De er samarbejdsvillige og positive og er simpelthen gået all-in på, at det her skal vi lykkes med,« siger Johannes Palsson.
Kilde: FF Skagen FiskerForum.dk