På det spanske værft Zamakona Yards, tæt ved den spansk / franske grænse, gør man fremskridt med opførelsen af nybygningen »Gitte Henning«.
Pladeskæringen startede den 8. maj i år til NB-799 og godt to måneder senere den 14. juli blev køllægningen foretaget helt som planlagt. Tidsplanen følges slavisk og forventningerne til at 80 procent af stålarbejdet er færdiggjort omkring nytår, holder fortsat.
Det norsk designede fartøj NB-799 fra Salt Ship Design, indeholder en hel række miljøvenlige løsninger, hvoraf mange er nye inden for det pelagisk fiskeri som, to propeller og et design med dobbelt skrog, permanente magnetmotorer til fremdrivnings- og dæksmaskiner, batteripakke osv.
Gennem hele designprocessen og i valget af udstyr har der været et øget fokus på en skånsom håndtering af fisken og at forbedre kvaliteten her samt reducere emissionerne gennem et reduceret energiforbrug og en effektiv udnyttelse af brændstoffet.
De store stålsektorer til skibet fremstilles på værfterne i Bilbao i Spanien og tidligere tiders outsourcing af stålarbejdet til tredjelande, praktiseres ikke længere her. I dag foregår produktionen lokalt i Spanien, netop for at sikre den bedst mulige kvalitet og at leveringstiden overholdes.
Installation af udstyrsdelen forventes at starte op i begyndelsen af 2021.