Det er brødrene Morten (41 år) og René Olsen (38 år) der med deres selskab Bjerggaard Aps, nu har investeret i og bygget nyt fartøj på knapt 17 meter til fiskeri med garn og vod i Skagerrak og Nordsøen.
Nordjyske Jobi Værft A/S i Strandby, har med sine mange special- og faguddannede medarbejdere netop lagt sidste hånd på fartøjet, som har fået værftets byggenummer 118. Man venter nu kun på de sidste papirer, så skibet kan sætte fart og kurs til fiskeriet i Skagerrak.
Gamle HM 95 »August« ligger nu ved Bassin 6 ved Kuttergade i Hanstholm Havn og venter på en køber med 950.000 kr på lommen.
Forbedringer over hele linjen i nybygningen
Det er også en stolt skipper René Olsen som FiskerForum.dk har fået i røret. For som han selv siger, så er det næsten dobbelt op på det bedste og på alle forhold ombord. »Vi har fået langt mere plads på dækket og bedst af alt direkte træk på tov-tromlerne. Forholdene arbejds- og miljømæssigt ombord er helt i top, både hvad angår albue- og frirum samt et transportbånd der gør det hele meget nemmere at håndterer fisken. Fisk der renses og ises i kasser ned i lasten til køling. Hvor vi efterfølgende lander ved samlecentralen til videre sortering og pakning,« fortæller den nordjyske skipper og oplyser samtidig, at kapaciteten ligger et sted mellem 440 og 450 kasser ombord, så her er der også øget med 100 procent i forhold til den gamle.
Komforten indenbords har også fået et gevaldigt løft i forhold den gamle »August«. Alt fra bedre opholds- og beboelses-rum til et større og bedre lukaf til de kulinariske udfoldelser her og ikke mindst til de tiltrængte hvil og afslapning indimellem arbejdet. Komfort og velvære er nøgleordene, som sammen med værftet er blevet rundet og diskuteret grundigt igennem, hvilket det færdige resultat også bærer fornuftigt præg af.
Det skånsomme fiskeri
Et andet fokusområde har været håndteringen af fangsten. En fangst der er taget med snurrevod. En metode som René har fået helt ind under huden, for som han selv siger, »så er det et fiskeri der tilgodeseer klima-aftrykket fuldt ud.« Et kystnært fiskeri i Skagerrak, der på kun 4 til 5 dage med et fyldte vod, og samlet landinger på 30 tons, har haft et forbrug på små 1.300 liter liter diesel ialt, både ved tromlen og sejlads til og fra havnen. Hvilket efterlader et klimaaftryk på fisken, der ligger langt under hvad man ofte ser ved et gennemsnitligt dansk fiskeri. Samtidig ender afregningsprisen gerne på den gode side, da kvaliteten ofte følger med, når den snurrevods-fangede fisk landes, kommer det fra en tilfreds René Olsen, der heller ikke lægger skjul på, at det er den trend han ser fremtidens forbrugere efterspørge.
Det er meningen at køre med de sædvanlige skift i besætningen på 3 mand, der nu istedet for 150 havdage, nu får mellem 180 og 200 havdage årligt. Men som den 38-årige skipper påpeger, så ønsker man en mand mere, så man fremadrettet kan komme ind i et mere fornuftigt skifte ombord. For med den øgede kapacitet ombord, vil man kunne være længere på fiskepladsen, inden man søger havn. Det giver lidt længervarende ture og derfor også på sigt et øget behov for et besætningsmedlem mere.
Fremtiden ser både lys og lovende ud for garn og vod-båden fra Hanstholm. Der er kun én ting som kan få rynkerne frem i panden hos fiskeren og bestyrelsesmedlemmet af Hanstholm Fiskeriforening. Og det er adgangen til norsk farvand, som helt ufatteligt endnu ikke er forhandlet på plads. Det er rent ud sagt en skændsel, for med den manglende beslutning, skaber det en uoverskuelig trængsel og et næsten uopretteligt fisketryk på fiskepladserne i Skagerrak, hvor 95 procent af brødrene Morten og René’s fiskeri foregår.
»En trængsel og en tæthed i fiskeriet, der vil kunne mærkes i mange måneder frem, selv efter de norske felter er genåbnet,« fortæller René Olsen og henviser til de forhandlende myndigheders slendrian samt de evigtlange forhandlinger, der omgående bør finde sin løsning. Ligeledes får Brexit-aftalen også en sang med fra de varme lande, hvor betalingen for adgangen til britisk farvand, blev på skræmmende 25 procent af de samlede danske fiskekvoter. Disse bør kompenseres fuldt ud 1:1, siger den nordjyske snurrevodsfisker. Det gøres med indførelsen af en ophugningsstøtte, med tilsvarende afgang af fartøjer, tilpasset nedgangen i fiskeriet. En fiskeripolitisk løsning, der efter René Olsen’s mening bør finde sin løsning snarest og det kan bare ikke kan gå for hurtigt med en løsning her.
FiskerForum.dk ønsker skib samt besætning tillykke og god vind fremover.