En tilpasning af genopretningsplanen for torsk, som EU’s fiskeriministre vedtog tirsdag, gør blandt andet op med problemet med spøgelsesfartøjer i danske havne.
På et ministerrådsmøde tirsdag i Bruxelles blev en ny genopretningsplan for torsk vedtaget. Planen indebærer blandt andet, at den såkaldte havdageordning, som sætter grænser for, hvor mange dage fiskerne måtte være på havet, erstattes af en kW-dageordning, der regulerer fiskeriet ud fra fartøjernes motorkraft.
Den nye ordning gør det muligt at løse problemet med spøgelsesfartøjer. Spøgelsesfartøjer er fiskerfartøjer, der ligger ubenyttede hen i havnene, fordi deres havdage er opkøbt af et andet skib.
“Der er omkring 100 spøgelsesfartøjer i Danmark, så det er vigtigt at der nu er fundet en løsning, siger fødevareminister Eva Kjer Hansen, der allerede har sat et arbejde i gang omkring de konkrete udformninger af den nye ordning i Danmark.
Formålet med tilpasningen af genopretningsplanen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af torskebestandene. De danske hovedprioriteter under forhandlingerne om tilpasningerne har været at fremme selektivt fiskeri. Det fremgår af det vedtagne forslag, at det danske arbejde har båret frugt. Blandt andet ved at der bliver mulighed for at tildele ekstra fiskeriindsats til fiskere, der anvender særligt selektive redskaber og reducerer discard.
FiskerForum – 19. november 2008