Det er L349 »Birgitte« der i disse dage gør klar til et fiskeri i Skagerrak efter konsumfisk.
Kynde & Toft samt en hele stribe af virksomheder i Thyborøn har været med i hele processen og har nu lagt sidste hånd på færdiggørelsen og klargøringen af det nye fartøj, og skipper ombord Kim Mathiasen som er meget godt tilfreds med det skib han nu står med, og som nu skal stå sin prøve, det er et meget fint, flot og gedigent håndværk der her er udført af håndværkerne, vi er 100% tilfreds med kvaliteten på båden, så vi glæder os rigtig meget til at komme i gang med fiskeriet, de kan i sandhed bygge både i Thyborøn, siger Kim Mathiasen med et smil på læben.
Kim Mathiasen der tidligere har sejlet med S 549 »Birgitte«. Sammen med besætningen, der også lokalt stammer fra området omkring Hvide Sande, bliver det formentlig her L 349 »Birgitte« vil lande sine fisk. Specielt for industrifisken og til tider konsumfisken fanget i Nordsøen, da det giver mening mht. bemandingsplaner m.m.
Samtidig er det heller ikke helt uvæsentligt i forhold til Hvide Sande Havn og beskæftigelsen omkring, da især skipper Kim Mathiasen og besætning har tradition for og ligeledes meget kendt for jævnligt at lande deres fangster her med det »gamle« fartøj.
Gamle Birgitte ligger for tiden ved Vestværftet i Hvide Sande, for klargøring til en ny skipper som bliver Kim Knudsen, som overtager hvor Kim Mathiasen slap. Kim Knudsen har sejlet i rederiet i flere år nu, og overtager kommandoen på denne båd i løbet af de næste uger.
Nybygningen er designet og tegnet af Vestværftet i Hvide Sande, som efter det polsk byggede skrog er slæbt til dansk havn, nærmere bestemt Thyborøn, er taget under kyndig behandling af Kynde & Toft, der har haft hovedentreprisen med at udruste og klargøre skibet inden levering, Kynde & Toft har ligeledes leveret hele spilpakken og hydraulikinstallationen.
Snakken ombord på den topmoderne og højeffektive trawler har da også under færdiggørelsen været vestjysk, da langt den overvejende del af leverandørerne, håndværkerne og entreprenørerne er lokale og udstyret dansk produceret.
Hele vejen rundt fra elektronikken fra Seatech, el-delen fra T&W el-service og til apteringen og endelig finish fra Agger Værft og Thyborøn Bådebyggeri samt »De Blå« trawlskovle fra Thyborøn trawldoor og til trawlet fra Egersund Trawl i Thyborøn.
Alt sammen noget der helt flugter med skipperens ønsker og intentioner om et velfungerende, sikkert og komfortabelt skib for både skipper og besætning, og som Kim Mathiasen udtaler til FiskerForum ”er vi nødt til at følge udviklingen, og gøre fiskerier og forholdende for besætningen attraktiv, og tilvejebringe gode muligheder så vi kan beholde vores besætning, og tiltrække unge til fiskeriet, og det mener jeg at et skib af denne type opfylder.
Skibet har fået monteret en Mitsubishi hovedmotor med en 3 meter propel, der også muliggør adgangen til mindre havne og derfor giver en vis fleksibilitet i forhold til havnevalg og afsætning.
Ligeledes har nybygningen fået en noget større aktionsradius og med et kombineret fiskeri efter blandet konsumfisk og industrifisk som tobis og brisling, har fartøjets RSV tanke og lastrum med en samlet kapacitet på 480 tons også gjort sig mere uafhængige af korte rejser pga. kapacitetsproblemer, hvilket igen er med til at fremtidssikre både skibet, samt muligheder i et omskifteligt fiskeri udtaler Kim Mathiasen.
Fartøjet L 349 »Birgitte« skærer nu bølgerne i Nordsøen med en kurs sat mod Skagerrak, hvor det første fiskeri efter blandet konsumfisk er planlagt, og her er planen i første omgang at der skal fisken indtil vi nærmer os tobissæsonen næste år fortæller Kim Mathiasen til FiskerForum.
Herfra FiskerForum.dk ønskes besætning og skipper rigtig god vind fremover med L 349 »Birgitte«.