En råkold januar nat taklede den gamle rejetrawler »Emmely Pilegaard« sit sidste slæb af rejer og markerede dermed begyndelsen til en ny æra, hvor fiskeskipper Christian Pilegaard med den nybygget og topmoderne rejetrawler, står ud af Thyborøn Havn i ly af forsommeren, for at tage på sin første jomfrurejse.
Siden den gamle »Emmely Pilegaard« blev leveret til fisker Thomas Christiansen i februar, er der løbet meget vand i åen. Christian Pilegaard har siden kunnet hellige sig nybygningen nærmest 100 procent og har da også løbende været indover de forskellige problemstillinger der uværligt kommer undervejs med så stor en nybygning.
Rejsen fra de blå streger på arbejdstegningerne, fornuftigt designet af Vestværftet i Hvide Sande, og over til de første svejsninger af spanter og skibssider på nye »Emli Pilegaard« på det lettiske værft i Riga, har været år undervejs. Ikke helt problemfrit, for under skrogopbygningen på værftet i Riga, manglede man pludselig arbejdskraft, hvorfor man i hast måtte slæbe det halvfærdige skrog til Gdynia i Polen. Her blev skroget færdiggjort og endelig i oktober måned, med ca. et halvt års forsinkelse, stævnede nye »Emli Pilegaard« ind i Thyborøn Havn og lagde til ved Svanholmkaj.
Fra »Emmely« til »Emli«
Christian Pilegaard fortæller til FiskerForum.dk, at navnet fra »Emmely Pilegaard« til nybygningen »Emli Pilegaard« har sin forklaring, da Christian´s to døtre hedder henholdsvis Emmely og Lilly, hvorfor navnet efterfølgende er trukket sammen til »Em Li«. Når den ældste datter havde fået opkaldt et helt skib efter sig, ville lillesøster selvfølgelig ikke stå tilbage, derfor får familien Pilegaard´s nybygning begge døtres initialer »Em-Li«.
Et kompromis, som man i daglig tale ikke lægger så meget mærke til, men som på skrift, har krævet mange forklaringer af den 39-årige skipper. Så det er altså ikke en skrive- eller stavefejl.
Glæden over at få begge døtres navne på, ligger helt på linje med størrelsen af forventningerne, det er at komme på fiskeri med den spritnye 28 meter lange og 8,40 meter bredde rejetrawler, der ombord præsenterer noget af et ypperste og mest moderne udstyr og elektronik, en rejetrawler overhovedet kan indeholde.
Særligt rejefabrikken ombord, fra Intech International, er enestående funktionel og ekseptionel hurtig i processen i forhold til nedkøling af de kogte rejer. Ifølge Christian Pilegaard, er tiden fra man tackler rejerne ind til de ligger nedkølet, halveret. Tidligere tog det ca. en time for denne proces, nu tager det max. en halv time igennem den nærmest fuldautomatiske rejefabrik. Det giver både tidsmæssigt, men også kvalitetsmæssigt et kæmpeløft, hvilket helt sikkert vil afspejle sig i noget bedre auktionspriser, med en langt højere afregning af fangsten end ved tidligere landinger. Pladsen omkring og placeringen ombord har også givet en sidegevinst iform af lettere rengøring og bedre arbejdsmiljø for besætningen.
I det hele taget har den nordjyske skipper sikret sig, at der er optimeret yderligere på tre store områder ombord på »Emli Pilegaard«. Det er udover den nærmest fuldautomatiske håndtering af fangsten ombord også har haft et fokus på fangstsiden, med selektive trawl, der effektivt skiller bifangst fra ved risten, så mindre fisk slipper gennem de 126 mm masker i fisketunnelen. Trawlet fra Selstad Nordtrawl giver ved 2-trawl et spil på op til 80 meter og en højde på helt op til 17 meter i højden. Noget der giver et rimeligt fiskeri, men som også kun kan lade sig gøre, da fartøjets pæletræk også er forøget tilsvarende. Der er helt op til 160 meter mellem skovlene, noget der styres og justeres efter de mange trawlsensorer, der måler alt og sender oplysningerne i styrhuset, så skipper elektronisk kan følge alt ned til mindste detalje. Sensor-oplysninger der både giver et bedre, men også mere stabilt fiskeri, samt en optimering af fangsterne, der nu fremover kan løftes på det helt rigtige tidspunkt og dermed spare tid, men også give bedre fiskekvalitet.
Lasten er ligeledes øget betragteligt i nye »Emli Pilegaard«, så skipper i dag er mere uafhængig af tidligere tiders pladsproblemer, men nu istedet kan blive længere på havet, hvis behovet opstår og dermed udnytte havdagene bedre og mere optimalt. I tilgift regner Christian Pilegaard fremover, kun at bruge et par gode timer i havn, når der losses og provianteres samt skiftes besætning. Et pitstop værdigt, der som en velsmurt maskine kun bruger den allermest nødvendige tid ved kajen. Indtjeningen hentes som bekendt kun på havet og ikke ved kajen.
Thyborøn Skibs & Motor A/S (3xJ) har haft hovedentreprisen på fartøjet og til trods for en betydelig forsinkelse fra værftet i Riga, har 3 x J samt alle øvrige leverandører i Thyborøn lagt sig ekstra i selen, for at indhente noget af den tabte tid. Det lykkedes kun næsten, men til gengæld er Thyborøn Skibs & Motor lykkedes med alt andet. Tage Hansen fortæller som medejer og leder af Thyborøn Skibs & Motor overfor FiskerForum, at alt er forløbet som aftalt og han roser samtidig samarbejdet med Pilegaard, som han kalder fagligt velfunderet og super godt. Samtidig udtrykker Tage Hansen også tilfredshed med den samlede indsats for afleveringen af den topmoderne og godt udrustet rejetrawler, der med et fornyende og forbedret design, nærmest har lagt linjen for fremtidige rejetrawlere.
På mandskabssiden fortsætter den erfarne og trofaste besætning ombord, med 3 mand ude og 3 mand hjemme, en turnus på to uger på havet og to uger hjemme. Noget mandskabet er tilfredse med. Med et fornuftigt fiskeri skal man, når båden er fisket ind, også se sig om efter lærlinge ombord.
På mandskabssiden fortsætter den erfarne og trofaste besætning ombord, med 3 mand ude og 3 mand hjemme, en turnus på to uger på havet og to uger hjemme. Noget mandskabet er tilfredse med. Med et fornuftigt fiskeri skal man, når båden er fisket ind, også se sig om efter lærlinge ombord.
Med påsken og pinsen godt overstået, glæder Christian Pilegaard sig til første rigtige fisketur med »Emli Pilegaard«
FiskerForum ønsker »Emli Pilegaard« og besætning samt skipper alt godt fremover og god vind.