Det er den lokale fiskerfamilie Klitlund i Strandby, der med den nybygget fisketrawler FN 267 »Emilie« fik knust champagneflasken med et kraftfuldt sving fra datteren, der både havde lagt arm og navn til familiens nyerhvervelse. Ved dåben, ønskede Emilie god vind og alt vel for mandskabet ombord samt et godt og indbringende fiskeri fremover. Med disse ord blev den topmoderne industritrawler sendt videre ud i fiskeriet.
Faglige dispositioner og fremtidsplaner er flittigt blevet diskuteret om bord, fulgt af mindst lige så mange kopper kaffe i kabyssen, mellem Ejner og sønnen Rasmus, hvor hver en sten er vendt omkring det fremtidige fiskeri og en kommende nybygning. En snak der endte ud i beslutningen om et kommende generationsskifte mellem faderen den 51 årige Ejner og sønnen Rasmus på 25 år, der effektueres ved årsskiftet 2018 og 2019. Samtidig blev deres helt store ønske om en nybygget trawler også gjort til virkelighed og processen blev sat i gang.
I samarbejde med Værftet i Strandby, der gennem alle årene, siden Ejner i 1992 blev selvstændig fisker, har stået for overhaling og reparation af de mere end fem forskellige fartøjer, som den nordjyske fisker har ejet, gik man i gang. Så med et skibsdesign under armen, tegnet og beregnet af Ove Kristensen, Vestværftet i Hvide Sande og et polsk værft til skrogbyggeriet, fik de to fiskere og Jesper Faurholt Jensen fra JOBI Værft sat projektet på skinner. Et projekt der i følge planen skulle ende ud med et 23,75 meter langt industrifartøj, der efter planen gerne skulle ligge klar ved kajen til tobissæsonen 2018.
For direktør og medejer af JOBI Værft A/S i Strandby, var det samtidig også en historisk dag, da champagneflasken knustes mod skibssiden. Med storesøsteren til Rasmus – Emilie´s vellykkede champagnesving – blev det samtidig en markering af værftets første nybygget industrifartøj i mere end 25 år. Noget som Jesper Faurholt Jensen ser store perspektiver i, for som han siger til FiskerForum, så er fiskeriet i Strandby, første led i fødekæden her. En fødekæde som betyder rigtig meget for Havnen og byen, men så sandelig også for områdets virksomheder, der nyder godt af en øget aktivitet på Havnen. Derfor er det i direktørens øjne en rigtig stor dag for hele byen med dåben af FN 267 »Emilie«.
Jesper Faurholt Jensen roser samtidig Ejner Klitlund, for som han siger, »det er simpelthen en fornøjelse at arbejde sammen med en så erfaren fisker, der nøjagtigt ved hvad han vil have og hvordan det hele skal hænge sammen. Sammen med de mange lokale leverandører, har hele processen også været en fornøjelse at være med i. Specielt for os, der har været tovholder på projektet og nybygningen. Vi har haft et rigtig godt samarbejde under byggeriet og er samtidig også stolte over et rigtig flot resultat.«
Med et estimat på omkring 25 mio. kroner har de nordjyske fiskere sikret sig et fartøj, som primært skal fiske industrifisk, i Skagerrak, Kattegat og Nordsøen. Men som hvis det bliver nødvendigt, relativt hurtigt kan rigges om til et fiskeri efter konsum. Skibet er udrustet specielt, så denne mulighed også er åben. For, som Ejner Klitlund siger til FiskerForum, »vi har de seneste år udelukkende fisket industri og både jeg og min mangeårige makker gennem snart fjorten år Jesper Pedersen kunne dengang, hvis fiskeriet ikke stod mål med vores forventninger, tage en mindre ferie eller et par dage fri, til fiskeriet vendte igen. Den mulighed vil fremover være begrænset, for uanset hvad, skal investeringen forrentes og derfor skal fartøjet holdes i gang mest muligt.
Der er kræset for detaljerne og funktionaliteten
Den mangeårige drøm om en nybygning, har selvsagt optaget både Ejner og Rasmus meget. Hele byggeriet er nærmest vendt flere hundrede gange i hovedet, drøftet og gennemgået, før projektet endeligt blev skudt i gang. Områder som sikkerhed, højeffektiv og tidsbesparende fangstløsning, optimeret brændstoføkonomi, komforten ombord og ikke mindst en fornuftig finansiering var blot nogle af punkterne, som begge fiskere ønskede for nybygningen.
På spørgsmålet om hvilken der så alligevel passede bedst ind i ønskelisten, var Ejner ikke i tvivl. For muligheden for at suge fisken om bord i stedet for at tackle, vil på sigt give en arbejdstidsbesparelse, men også muligheden for at holde trawlet lidt længere tid i vandet og dermed bjærge en lidt større fangst end slæb på 60 til 70 tons, når det går godt. Ligeledes er løsningen med selv at kunne losse fangsten også af tilsvarende størrelse. Uafhængigheden af andre og besparelsen ved selv at ilandbringe, er målbar, fortæller Ejner videre.
Hovedmotoren er en Cummins, isat og leveret af Hans Østergaard A/S i Strandby, både med gear, dyse og propel m.m. som giver et større pæletræk, samt en stor driftssikkerhed. En god og fornuftig brændstofbesparende løsning, der modsvarer tidens og myndighedernes krav. Som eneste udefra kommende leverandør, har AS SCAN fra Hvide Sande leveret hele spilpakken, med hydraulikinstallation og trawlcomputer, samt Fiskepumpe og styremaskine. Fartøjet er derfor monteret og udrustet med det sidste nye og står skarpt og topmoderne med udstyr og indretning overvejende leveret og ellers isat af lokale håndværkere og leverandører. Underentreprenører der alle har arbejdet flittigt og målrettet, så noget af den forsinkelse som opstod da værftet i Polen skulle levere fartøjet i sin tid, møjsommeligt har kunne indhentes inden dåben, der blev afholdt Store Bededag.
Når nu nybygningen FN 267 »Emilie« sætter fart og kurs ud af Strandby Havn, står den lille proteinfisk tobis på journalen. Derudover nævner Ejner Klitlund at den gamle trawler, kan købes uden tonnage og KW, så kom frisk med et bud og gerne inden kollegaen henvender sig.
FiskerForum ønsker »FN267 Emilie« og besætning samt skipper alt godt fremover og god vind.