Rækken af større eller mindre »ulykker« der kan ramme et fiskefartøjs hovedmotor er uendelig lang, men måske én af de mere oversete, men som oftest volder problemer, er vand i dieselolien.
Sepflutech med indehaver Jens Gjesing har i sin tid som maskinmester og med sin lange ansættelse i et Danmarks største rederier, samt som rejseinspektør og nybygningsinspektør, set meget igennem årene og rækken af »ulykker« der kan ramme en hovedmotor er ikke ukendt for den erfarne konsulent.
Særligt »diesel pest« rangerer højt på listen over ulyksagligheder. Selvom de fleste mener sig sikre på, at problemet med vand i brændstoffet, »absolut ikke findes på mit skib«, er det alligevel den der sniger sig ind på listen over mulige fejlårsager, når motoren ikke vil længere. Man nævner blot ikke årsagen direkte som »vand i brændstoffet« eller »dieselpest«.
Men tilstoppede rør, korrektion, ødelagte injektorer samt ødelagte pumper har i mange tilfælde forbindelse til »vand i brændstoffet«. Noget der altid forekommer, når en halvtom eller halvfyldt tank henstår. Så dannes der kondens, som lægger sig i bunden af dieselolietanken, hvorved betingelserne for »dieselpest« opstår i det tynde lag mellem diesel olien og vandet. Får det først fat her, kan kun en rensning rede brændstofsystemet.
Demonstrationsdag i Hvide Sande onsdag 28. september kl. 11.00
Tag imod tilbuddet fra indehaver og maskinmester Jens Gjesing, Sepflutech og besøg ham på FiskerForum på Otto Peders Vej 1 i Hvide Sande, hvor forebyggelse af »Dieselpest« og andre driftforstyrende elementer, når der observeres vand i dieselolien, får et godt råd med på vejen. Få en faglig snak om problemet og få en vedligeholdelsesplan oveni, der er afpasset dit behov.
Alle er velkomne til et rundstykke og en kop kaffe, samt et godt tilbud på et SFT model 200 filtersystem, afpasset dit forbrug og din motor.
Vel mødt.