Kommissionen: fiskeripolitisk erklæring foreslår væsentlige ændringer i fiskeriforvaltningsordningerne for 2009
Europa-Kommissionen offentliggjorde i dag den årlige politikerklæring om fiskerimuligheder i 2009, hvori den skitserede den metode, den agter at anvende, når den fastsætter de samlede tilladte fangstmængder (TAC’er) og fiskeriindsatsbegrænsningerne for det kommende år. Meddelelsen fremhæver manglen på konkrete fremskridt siden 2002-reformen af den fælles fiskeripolitik. Navnlig fastsættes TAC’er konsekvent for højt over den videnskabelige rådgivning til, at overfiskede bestande kan genoprettes, og ordningen med begrænsning af havdage har vist sig at være virkningsløs. Som resultat heraf er 88 % af EU’s bestande overfiskede sammenlignet med 25 % i gennemsnit på verdensplan. På trods af en væsentlig indsats er der ikke sket nogen generel forbedring i bestandenes tilstand siden 2003. Kommissionen foreslår derfor større smidighed, når TAC’er ændres fra år til år, for at bane vejen for både mere effektive genoprettelsesforanstaltninger for overfiskede bestande og større udbytte for fiskere, når bestandene er genoprettet. Kommissionen foreslår også at gå over til systemet med kW-dage i forvaltningen af fiskeriindsatsen: det vil både lette kontrollen og gøre ordningen mere smidig at gennemføre. Medlemsstater og interesseparter opfordres til at komme med kommentarer til den fremlagte metode inden den 30. juni.
Joe Borg, kommissær for fiskeri og maritime anliggender, sagde følgende: “De europæiske fiskebestandes tilstand er fortsat foruroligende. Fem år efter sidste reform af den fælles fiskeripolitik er der stadig væsentlige hindringer for, at de positive foranstaltninger, såsom langtidsplanlægning, forsigtighedsprincippet anvendt i forvaltningen og en mere fuldstændig høring af interesseparter, får mærkbare resultater. Vi må træffe nogle dristigere foranstaltninger, der gør havene sunde igen. Først da vil vi have en overskudsgivende og bæredygtig fiskeindustri. Jeg opfordrer medlemsstaterne og interesseparterne til at støtte metoden, som vi har fastsat for 2009, og at komme med konstruktiv kritik og rådgivning til, hvordan vi bedst kan gennemføre den.”
Meddelelsen starter med en vurdering af EU’s fiskeressourcernes nuværende tilstand, der er dramatisk overfiskede sammenlignet med de fleste andre regioner i verden. Resultatet er, at EU-fiskeriet i dag bidrager til den europæiske økonomi og fødevareforsyning i meget mindre grad, end det gjorde tidligere. Hvad der bekymrer endnu mere er, at videnskabsmændene ikke kender tilstanden af omkring 57 % af bestandene, hovedsagelig på grund af unøjagtige fangstopgørelser. Bedre data, og navnlig automatisk krydskontrol af forskellige datakilder, vil være afgørende for, at den fælles fiskeripolitik kan fungere effektivt.
Der kræves en række øjeblikkelige ændringer for at rette op på denne situation. For det første skal fiskerimuligheder fastsættes i overensstemmelse med det niveau af fiskeridødelighed, der vil give det største udbytte fra bestanden på lang sigt. De årlige udsving i TAC var tidligere begrænset til 15 % begge veje for at give industrien en vis stabilitet. Nu er det imidlertid klart, at i tilfælde af alvorligt overfiskede bestande giver denne foranstaltning resultater, der på længere sigt modvirker industriens interesser. Kommissionen foreslår derfor en mere fleksibel metode til de årlige udsving i TAC’er på basis af rådgivningen fra Kommissionens Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) og i overensstemmelse med det, der for nylig blev foreslået i forbindelse med revisionen af genopretningsplanen for torsk. Hermed vil det blive muligt at gennemføre egentlige bevarelsesforanstaltninger, hvor der er størst brug for det, samtidig med at industrien hjælpes med at drage fordel af genoprettelsen, når den er blevet forankret. For bestande med lavere biomasse foreslås det, at TAC’er reduceres med op til 20 % pr. år, medens det for bestande, der er genoprettet op til et niveau, der muliggør det største udbytte, kan TAC’er øges med op til 25 % pr. år. Endvidere bør TAC’erne reduceres med mindst 25 %, når STECF anbefaler nulfangst.
Kommissionen fremhæver også det forhold, at det med de igangværende foranstaltninger til at begrænse fiskeriindsatsen ikke er lykkedes at udvirke nogen væsentlig mindskelse af fiskeripresset. De komplekse undtagelser, der udløser reduktioner i havdage, gør det umuligt at nå realistiske reduktionsmål. Kommissionen er overbevist om, at systemet med kW-dage vil være mere effektivt, og det tilsluttede Rådet sig i december 2007. Det ville give medlemsstaterne mulighed for at bestemme den mest hensigtsmæssige balance mellem fiskerimuligheder og flådekapacitet og træffe foranstaltninger til at fremme fangstmetoder med ringe udsmid. Forslag til begrænsning af indsatsen for 2009 vil derfor blive fremsat på dette grundlag.
Formålet med den årlige fiskeripolitiske erklæring er at fremme debatten med interesseparterne med udgangspunkt i de grundlæggende principper, der ligger til grund for Kommissionens forslag til fiskerimuligheder for det kommende år. Kommissionen har pligt til at sikre, at EU’s fiskeri forvaltes i tråd med målsætningerne for den fælles fiskeripolitik, nemlig at sikre en bæredygtig udnyttelse af ressourcerne. TAC’er og kvoter skal også overholde EU’s internationale forpligtelser og bestemmelserne i de langsigtede forvaltningsplaner. Der fastsættes hvert år TAC’er for Østersøen, Sortehavet og det nordøstlige Atlanterhav, herunder Nordsøen. TAC’er for dybhavsarter fastsættes hvert andet år. Fiskeriet i Middelhavet forvaltes ikke med fangstgrænser, med undtagelse af almindelig tun.
FiskerForum – 30. maj 2008