Det er reder Ola Olsen og Olsen Gruppen i Austevoll i Norge, der bygger ny ringnotbåd i Bangladesh. Båden blir på ca. 82 meter og vil koste i omegnen af 170 mio NOK.
Det er det norske designfirma Sawicon i Bergen, som også har designet og tegnet søsterskibet »H Østervold«, der er 80,3 meter langt og 17 meter bred. Båden her er udstyret med en hovedmotor på 6000 kW og med plads til RSW-tanke på 3250 m3.
Nybygningen til Olsen Gruppen i Bekkjarvik i Austevoll, skal bygges i Bangladesh ved Western Marine Shipyard i Chittagong og rederen bekræfter overfor Tekfish, at der bliver tale om et søsterskib til »H Østervold«, dog differentier den sig med små nuanceforskelle i konstruktionen og man mangler fortsat helt at beslutte hvilket udstyr og udrustning fartøjet endeligt skal have ombord.
Det er projektleder Øystein Vågsholm i Sawicon, der understreger, at nybygningen bliver en smule længere og den derfor nok mere minder om »Malene S« i længden og om »H Østervold« i bredden. Prisen ligger på 170 mio NOK ville, hvis skibet skulle være bygget på et norsk værft, have været næsten dobbelt så dyrt, nemlig ca. 300 mio NOK.
Den norske Olsen Gruppen i Bekkjarvik i Austevoll driver i forvejen rederivirksomhed med to offshorebåde og fisker samtidig med tre ringnotbåde. Reder Ola Olsen har valgt at dele ejerskabet med sine børn; Ola Christian Olsen og Hallstein Olsen samt Anette Karina Olsen og Lupus A/S ejer resten med 42 procent.
Årsagen til valget er faldet på et værft i Bangladesh, er hovedsageligt prisen som en afgørende faktor. Specielt efter der i Tyrkiet har været lidt finansiel uro, som har gjort at den norske reder istedet har valgt Western Marine Shipyard i Chittagong. Han forventer at RingNotBåden bliver leveret i sommeren 2021.
Fakta om værftet
Western Marine Shipyard, er endt som Bangladeshs førende skibsværft. Værftsgruppen holder til i Chittagong med værft på den østlige bred af Karnaphuli. Værftet strækker sig over 420.000 kvadratmeter og har over 3500 arbejdere ansat. Chittagong er den største havneby og den næststørste by i Bangladesh.
Mere end femhundrede fagfolk arbejder dagligt på værftet, med ingeniører, marinearkitekter og eksperter på øvrige arbejdsområder og felter. Værftet bygger havgående fartøjer blandt andet for redere i Tyskland, Danmark, Pakistan, Finland. Værftet har tidligere bygget havgående fiskefartøjer, men det er nu afløst af fiskefartøjer istedet, der efterhånden fylder mere og mere i ordrebogen hos værftet i Chittagong.
Kilde: Tekfisk
FiskerForum.dk