Sumwing(flyvebommen) blev introduceret i juni 2006, et år senere blev der fisket med en fuld skala 12 m bred, prototype. Sumwing er en ny udviklet type bomtrawl uden slæbesko. Bommen flyver over havbunden og bliver styret af en føler som er i kontakt med havbunden. Føleren er monteret på forsiden af bommen. Der er patent på sumwingen.
Bommen er udviklet af ingeniør Harmen Klein Woolthuis, og skipperen på TX-36, Jaap van der Vis. De har faet økonomisk støtte af “Task Force Bæredygtig Nordsøfiskeri”. Fordelen ved bommen er at modstanden bliver kraftig reduceret på grund af mindre vægt og der er ingen tung slæbesko og den hydrodynamiske form af bommen.
Højden af bommen i vandet kan justeres og slid af bommen er lige med 0.
En anden fordel er at man ikke behøver at bygge sin skib om, eller lave en kæmpe investering når man vil bruge den nye flyvebom.
En ulempe kan være føleren som ikke gør det nemt at bjærge bommen.
Flyvebommen kan bruges på alle slags havbund, og med alle slags bomtrawl. Det vil enddog måske vise sige at være mulig at kombinere sumwingen med pulskor.
Flyvebommen blev testet i flumetanken i Hull i september 2006 med gode resultater. Det kunne ses at bommen ikke rørt ved havbunden på nær af føleren.
Sumwingen svævede over havbunden.
I udviklingsperioden var Jac Betsema(TX-38) og Albert Schagen(TX-63) også med, og deltagerne var alle meget positivt efter prøven i flumetanken: “Det virker bare 100%!” En ny test af en ny model af sumwingen i flumetanken i Boulogne blev udført i marts 2007. Et normalt bomtrawl og en en sumwing blev sammenlignet. Sumwingen vist sig at være meget lettere slæbe end det normale bomtrawl.
Sumwing var stabilt mens den blev slæbt.
Skipperen af TX-36 er overbevist om at de vil bruge meget mindre brændstof når de bruger flyvebommen. Denne sidste prøve i Boulogne førte til den endelige prototype af sumwingen.
Maskinfabriken TCD i Urk byggede en prototype af sumwingen i maj/juni 2007. Bommen er 12 meter bred med en 3 meter lang føler i midten af bommen. Vægten er 2700 kg. Bommen blev udrustet med et undervandskamera for at observere opførslen af bommen på havbunden.
Bommen blev afprøvet sidst i juni 2007 ombord på TX-36. Prøven var en succes. Der blev slæbt med et normal bomtrawl og en sumwing. Trækkraften af sumwingen var 1,5-2 tons mindre end det almindelige bomtrawl. Forventninger er at man kan spare mindst 20% brændstof ved brug af sumwingen.
TX-36 har nu bestilt sumwing nummer to, og håber snart at sejle med en sumwing på hver side.