I farvandet nord for Hirtshals, var der igen i går en Near Miss episode, hvor et 115 meter langt Cargoskib med en fart på 12 knob var ved at vædre den noget mindre og knapt 15 meter lange HG 335 Fia Hirtshals med skipper Bjarne Hansen ombord.
MAS vagten ved Søværnets Operative Kommando fortæller til FiskerForum, at episoden er registreret og at man var i kontakt med både fragtskibet og fiskefartøjet efterfølgende, og der heldigvis ingen personskade var ved uheldet.
En rystende oplevelse, som fik adrenalinen til at rulle raskere i årene på skipper Bjarne Hansen HG 335 Fia. ”Vi fik klippet styrbords wire til trawlet og havde travlt lige efter med at bjærge det. Det her kunne være gået rive galt, men er glade for at der alligevel ikke skete mere end der gjorde. Vi fiskede ca. 2 timers sejllads nord for Hirtshals og på små 30 favne vand, da det skete,” fortæller skipper, der efterfølgende måtte afbryde sit fiskeri og sejle ind til Hirtshals for at reparere skaderne.
Bjarne Hansen på trawleren HG 335 FIA er fattet, men stadig harm over episoden, der kunne have endt grueligt galt. Og han fortæller videre til FiskerForum, at han heldigvis havde spottet fragtskibet et godt stykke tid inden episoden. Cargoskibet fulgte helt åbenlyst ikke reglerne for, at skibe skal vige for fiskefartøjer under fiskeri. Bjarne Hansen havde fulgt fragtskibets kurs nøje, samtidig med han slæbte og da kursen på fragtskibet ikke ændrede sig overhovedet, valgte skipper Bjarne Hansen at vige til sidst og undgik dermed kun med ganske få meter at blive sejlet ned.
Regel 18 i Søvejsreglerne, omhandler netop skibes forpligtelser over for hinanden, med blandt andet vigepligt over for skibe med begrænset manøvreevne, som i dette tilfælde fiskefartøjet HG 335 Fia, der havde trawlet ude. En Near Miss episode, som bør være en advarsel om og specielt til, større skibe der runder Skagen og dermed befinder sig i området med større og mindre fiskefartøjer, og hvor der fiskes intensivt, at være ekstra agtpågivende.
Det er samtidig en information til fiskerne, at selv om man har retten på sin side, er det desværre nødvendigt hele tiden at have opmærksomheden på skibene omkring. Her er det ikke altid kun andre trawlere, men i særdeleshed større fragt- og tankskibe, der med autopilot holder kurs og desværre ikke altid har deres opmærksomme på mindre både.
FiskerForum.com