Frisk vind og op til hård Kuling for Skagerrak og farvandene syd og vest for Norge, holder boreriggen og de mange slæbebåde tilbage i Hirtshals Havn.
Arbejdet med at opgraderer og moderniser boreriggen på Hirtshals Værft, var ellers 10 dage forud for tidsplanen. Men det dårlige vejr giver riggen et ufrivilligt tvunget ophold i havnen, og det huler desværre gevaldigt på den økonomiske fordel Mærsk ellers kunnet have hentet hjem.
Seneste melding fra Mærsk er dog, at Mærsk`s Giant borerig muligvis forlader havnen sent søndag aften eller tidligt mandag morgen.
De to store norske slæbebåde Siem Garnet og Siem Topaz, ligger klar med sammenlagt næsten 55.000 BHP rå muskelkraft til slæbeopgaven. De er allerede klar i havnen til at bugsere boreriggen ud til de norske borefelter, nord / vest for Danmark.
Slæbebådene der skal klare opgaven med at navigerer Mærsk Giant rundt i havnebassinet, ligger ligeledes i venteposition. Bådene er hentet ind fra forskellige steder i Danmark og fra udlandet. Fenja kommer fra København og Skuld har normalt sine opgaver omkring havnen i Fredericia, og Bugsier 20 opererer for det meste i Hamburg Havn.
Det er et lidt vemodigt farvel til boreriggen for Hirtshals Havn, som har givet 250.000 mandetimers arbejde og beskæftiget mere end 600 mand i de knap 3 måneder renoveringen har varet. En beskæftigelse som hele Hirtshals har haft glæde af.
Der vil dog være udsigt til at der kommer endnu en borerig til byen i slutningen af 2013 eller i begyndelsen af 2014.
FiskerForum.com