Det er en ny topmoderne fabriks- og frysetrawler der netop nu er blevet leveret til det tyske fiskeselskab DFFU, (Deutsche Fishfang-Union GmbH & Co.KG) af det norske værft Vard, og nybygningen »Berlin« NC-107 starter sin første tur om nogle ganske få dage, det sker efter overdragelsen ved Brattvaag i Norge.
Leveringen af det 84,40 meter lange fartøj »Berlin« er kulminationen på en to-årig lang design- og konstruktions-proces, hvor konstruktionen er afsluttet på Vards Braila-anlæg i Rumænien og efterfølgende er bragt til Brattvaag i Norge til den endelige og afsluttende aptering og indretning.
»Berlin« er bygget efter et VARD 8 03 design og har et meget avanceret fabriksdæk ombord, leveret af Optimar til forarbejdning af både hvidfisk og rejer.
Forarbejdningslinjen for fisk har fået installeret et par Vélfag og Breivik fileteringsmaskiner samt en vandstråleskærer fra Marel. Slippurinn leverede sorterings-teknologien ombord samt en Sepamatic producerer til foderproduktion og til konsum. Fiske-huden sorteres og nedfryses separat for senere at producere Kollagen. Et system af ensileringstanke sikrer, at fangsterne udnyttes fuldt ud og 100 procent.
Produktions-rejelinjen har en Style grader og to Carsoe kogere. Rejerne bliver individuelt nedfrosne, så de ligger som et forbrugsklart og færdigpakket produkt.
Fabrikken ombord anvender en høj grad af automatisering, hvor produktionen automatisk passerer via et frysehotel til det nedkølede fiskerum. »Berlins« design har som mål at minimere tunge løft og dermed optimere arbejdsmiljøet ombord. Besætningen kan glæde sig over en rummelig og komfortabel indkvartering ombord på den nye »Berlin«.
»Berlins« fremdrift starter med en 5400kW Bergen B33:45L9 hovedmotor, der driver en propel med en diameter på 4.000 mm. Energi til skibets systemer genereres af en 2500kW akselgenerator og et 1785kW Caterpillar generatorsæt, koblet med en batteripakke.
»Leveringen af Berlin NC-107 er afgørende for DFFU, og VARD har gjort et fremragende stykke arbejde«
» Igennem årene har VARD bygget adskillige teknologisk avancerede fartøjer, der altid lever op til den højeste standard af håndværk og innovation. »Berlin« NC 107 er udstyret med de mest avancerede tekniske løsninger fra forskellige og specielt udvalgte leverandører,« forklarer Baldvin Thorsteinsson, der er DFFU’s administrerende direktør.
»Det nye skib har en markant forbedret kapacitet til at fange og forarbejde rejer, hvilket betyder, at vi nu kan tilføje flere produkter til vores sortiment om bord,« forklarer direktør Samuel Rodriguez. »Vi har opgraderet produktionen af hvidfisk ved at investere i nyt udstyr, der både øger mængden af fisk, vi kan producere, og samtidig udvide vores produktsortiment. Den nye teknologi og udstyr om bord giver os mulighed for at lande 100 procent af vores fangst. Dette understøtter vores mål om at skabe mere værdi til søs og er i tråd med vores bestræbelser på bæredygtighed,« afslutter Samuel Rodriguez.
Skipperne Sigurður Óli Kristjánsson og Teitur Björgvinsson har en væg af skærme til trawlerens elektronik og Vard SeaQ management suite. »Berlins« dæk er med fire Seaonics trawlspil.