Danmark ratificerer Athen-konventionen fra 2002 om transport af passagerer og deres bagage til søs.
Konventionen betyder en bedre beskyttelse af passagerer. Konventionen stiller blandt andet krav om, at passagerskibe skal have en ansvarsforsikring og at rederiernes ansvarsgrænse hæves. Dette betyder, at passagererne får bedre mulighed for at få erstatning, hvis de kommer til skade i forbindelse med en skibsulykke.
Ratifikation af konventionen er vigtig, da Danmark dermed er med til at sætte konventionen i kraft internationalt. Den træder i kraft et år efter, at 10 stater har ratificeret. Med den danske ratifikation mangler der kun 2 ud af de 10 lande, der skal til for at sætte konventionen i kraft.
Lovgrundlaget
Det danske regelgrundlag er allerede på plads. Folketinget vedtog den 13. marts 2012 de ændringer til søloven, som er nødvendige for at gennemføre konventionen.
De danske regler har baggrund i Europaparlamentets og -rådets forordning nr. 392/2009 om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under søtransport af passagerer (Athen-forordningen), der gennemfører og supplerer Athen-konventionen. Reglerne træder i kraft den 31. december 2012.
Kilde: Søfartsstyrelsen
FiskerForum.com