Den opmærksomme strandgæst eller kystvandrer vil her i sommer bemærke et farttøj i klare, orange farver, som i hurtigt tempo sejler frem og tilbage langs den jyske vestkyst.
Det er Kystdirektoratets nye opmålingsskib, som netop er færdigbygget og afløser sin efterhånden 34 år gamle forgænger, EKKO.
Skibet er specialbygget til opmålingsopgaver – også under de barske vejrforhold på den jyske vestkyst.
Da opmålingerne kræver sejlads tæt på kysten, er den maksimale dybgang for det næsten 15 m lange skib kun knapt en meter. Skroget er opbygget i kulfiber og superlet.
Det er forsynet med finner, som kan beskytte skruerne på lavt vand, hvor der er risiko for at gå på grund.
Opmålingsskibet er udstyret med to Scania DI 13 motorer på hver 500 hk og de levere en servicefart på 21 knob.
Selv om det nye skib er hurtigere end sin forgænger, er det meget mere miljøvenligt. Det er forsynet med et helt moderne Tier III-udstødnings system, der reducerer udledning af NOx (kvælstofoxid). Det betyder i praksis blandt andet, at der er installeret et system til emissionskontrol (en SCR-unit) i udstødningssystemet og skaffet plads til en tank med indsprøjtnings-system til Add Blue.
Det nye opmålingsskib er bestykket med den nyeste, opdaterede model af det såkaldte multi-beam-ekkolod, som kan foretage opmålinger på havbunden ned til godt 200 meters dybde med millimeters nøjagtighed.
Opmålingsskibet forventes sat i drift inden for få uger og ved samme lejlighed søger Kystdirektoratet en bådfører.