Overskriften bliver knapt så kryptisk når den henviser til kystfiskernes drømmes-scenarie omkring det naturskånsomme og bæredygtige fiskeri i Østersø-området. Et fiskeri som de ønsker ligestillet med fiskeriet i Øresund.
Men der er en verden til forskel fra dette mindre sund på 120 km mellem Sjælland og Skåne med en god gennemstrømning og så til fiskeriet i verdens største og noget mere stillestående brakvandssø Østersøen på 415.000 kvadratkilometer med en største dybde på 459 meter.
I dette farvand nærmere betegnet område 22 og dele af område 24 i vestlige Østersø forestiller forslagsstillerne sig »Fiskeriets fremtid i Østersøen.« Et forslag der er sendt til Miljø- og fødevareministeriet af blandt andet FSK-PO (Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri) og DRC (Danmarks Restauranter og Cafeer) samt DN (Danmarks Naturfredningsforening), Greenpeace og WWF (Verdensnaturfonden). Derudover har Fiskerikajen og Kystfisker Kompagniet samt LIFE (Low Impact Fishers of Europa) også været medunderskrivere på forslaget.
Du kan se eller gense forslaget indsendt til Miljø- og Fødevareministeriet her
Gradvis omlægning til skånsomt fiskeri i område 22 og dele af område 24 i vestlige Østersø
Ideen fra forslagsstillernes side er udsigten til faldende kvoter på særligt torsk, hvor FSK-PO ønsker en mere hensigtsmæssig måde at fiske på, til glæde for fiskebestandene, den marine natur og økonomien, som de skriver.
FSK-PO forslaget sammenligner fiskeriet af torsk i Østersøen med det øvrige torske-fiskeri foretaget af Kystfiskerne med garn i f.eks. Øresund. Man sigter direkte efter trawl og vodfiskeriet med fartøjer over 15 meter, som miskrediteres i deres Østersø-forslag.
Når man nu miskrediterer trawlfiskeriet og helt ønsker det udeladt i nogle områder i Østersøen, kunne det måske være på sin plads at få oplyst, om dette skånsomme FSK-fiskeri i det hele taget kan opfylde forsyningsbehovet af fisk, i tilstrækkelige mængder, så det bliver et realistisk alternativ.
På baggrund af FSK-forslagene indsendt til Miljø- og Fødevareministeriet, har FiskerForum.dk tidligere stillet følgende spørgsmål direkte til FSK-PO, dog uden at få svar:
- Hvordan kan man fiske selektivt med garn efter kun mellemstore torsk, uden også at fange de større torsk? Det er kendt at de små skal blive større, mens de store skal føre arten videre og gerne i et større omfang end det sker i dag.
- Mht. brændstofforbruget pr. Kilo fanget fisk, mangler i evidens for jeres synspunkter. Normalt vil en mindre trawler hente større mængder på kortere tid, hvilket alt andet lige giver et mere fornuftigt »klimaregnskab» (større fangst på kortere tid) – trods en større motor.
- Med de nye motorkrav på 221 kW i de indre farvande (vestlig Østersø), er både trawlererne og motorene blevet mindre og påvirker derfor heller ikke havbunden i samme grad. (trawlere der gerne har monteret trawl-skovle på plus 85 cm) Kan i henvise til nye undersøgelser, der understøtter jeres påstand om stor negativ påvirkning af havbunden med disse mindre trawlere. Vi taler om både under 17 meter.
- Hvor meget af kvoten på torsk udnyttede FSK fiskerne sidste år i Vestlige Østersø? I forslaget ønsker man yderligere kvote på torsk.
- Hvis fiskeriet i Vestlig Østersø fremover udelukkende skal være med passive og skånsomme redskaber, hvordan vil I ilandbringe en større mængde fisk, som jo allerede i dag er begrænset af lukkeperioder samt ikke mindst plaget af parasitter, glubske sæler og sultne skarv.
- Når man taler om iltsvind i Østersøen taler I om landbrugets kvælstof og fosfor-forurening – algeopblomstring og døde fisk og bunddyr. Men hvad med forureningen fra floderne og byernes kloaker, der også dagligt tilfører Østersøen store mængder kemikalieaffald, kvælstof og fosfater m.m.
- O.V. Jørgensen fisketransport henter langt den største del af fangsterne i de mindre havne i dag – det siges at firmaet stopper denne transport, hvis trawlfiskeriet stopper – hvordan vil man i tilfældet trawlfiskeri i Vestlige Østersø forbydes, sørge for fremadrettet, at fisken bliver afhentet og bragt videre på både en fornuftig økonomisk samt forsvarlig vis.
Dette er blot nogle af de spørgsmål, som FiskerForum.dk kommer omkring, i forbindelse med Østersøen og FSK-PO’s forslag.
En anden ting er »De grønnes« påstand om at trawlerne jævner bunden og efterlader den død og forladt. Den er nok nærmere hentet i fiskeri-historiebøgerne fra firserne. For i dag ser virkeligheden helt anderledes ud og flere ser derimod trawlfanget fisk som noget positivt. Her landes oftest sprællevende fisk, hvor de efterfølgende bliver sorteret, renset og slagtet indenfor den første time inden de pakkes ombord i kølelasten. Så håndteringen og kvaliteten af fisken står mål med noget af det bedste fiskerne ilandbringer.
Misvisende rådgivning og forslag fra organisationer udenfor erhvervet og fra en marginal lille del indenfor erhvervet.
»Grønne krav« har også stillet fiskeriet overfor underlige myndighedskrav, hvor nogle af kravene allerede i dag har en utilsigtede negativ indvirken på fiskeriet, der både giver et helt urentabelt og langt mere forurenende og underskudsgivende fiskeri.
Et glimrende eksempel herpå er reglerne omkring KW reguleringen hvor kravet pt er 221 KW svarende til 299 HK. En fisker, der trods log-data på sin nye halvandet år gamle hovedmotor på 500 HK, viste en 50 procents udnyttelse på motoren (250 HK) under fiskeri, hvilket er noget mindre end kravet på de 299 HK som foreskrevet i de indre danske farvande. Alligevel skulle han skifte sin hovedmotor ud.
»Skrivebordsindianerne« (Fiskeristyrelsen) havde ingen forståelse for de forelagte data og da slet ikke når »bevarmigvel-organisationerne« (De grønne) samtidig står i kulissen og råber bæredygtighed.
Men det bæredygtige i dette krav og denne beslutning er så som så.. for regnestykket gik helt i minus, da udnyttelsesgraden på den nye motor nu istedet kom til at hedde 83 procent. Det gav en højere emission, højere brændstofforbrug, kortere levetid på motoren og iøvrigt også et dårligere arbejdsmiljø for besætningen ombord, der nu måtte tåle et højere støjniveau, trods overholdelse af græseværdierne (dB).
Hvordan vores ministerium for Fiskeriet samt Fiskeristyrelsen og vores fiskeriordfører fra de forskellige partier, vil tage imod forslaget fra FSK-PO og de grønne organisationer, bliver spændende at se. Men hvis Danmark fortsat skal være en førende fiskerination i EU, så bør man nok i højere grad involvere hele branchen omkring fiskeriet, inden man begiver sig ud i at lovgive på et forslag stillet af de få for de mange, uden også at skele lidt til det faglige erfaringsgrundlag og interesserne der ligger omkring. Man fristes næsten til at sige, prøv nu noget som I politikere ikke har prøvet før – inddrag alle fiskere og deres organisationer og ikke kun særinteresserne med de store grønne øjne.