For første gang i historien har et russisk rederi fra det fjernøstlige Magadan ved det Okhotske Hav skrevet kontakt på levering af en nybygning af et super- og topmoderne pelagisk fartøj.
Designet og tegnet af norske Skipsteknisk og det pelagiske fartøj planlægges bygget ved det tyrkiske værft Tersan Shipyard i Istanbul.
Kontrakten er underskrevet med Pacific Fishery Company CO. LTD. (Tikhrybcom CO., LTD.) fra Magadan og er en 90,65 meter lang og 18 meter bred frysetrawler i et ST-119-design, med plads til 111 besætningsmedlemmer ombord incl. hospital ombord.
Der installeres 1 hovedmotor på 7.200 kW med en CP-propel. Hjælpemotorer er på hver 1.555kWe og 656 kWe og fartøjet vil sejle under russisk flag og har RMRS-klasse med betydelige isforstærkninger.
- Fiskeri og dæks-maskiner – Fartøjet er bygget til trawl efter den nordatlantiske Alaska Pollock i det Okhotske hav samt ellers overvejende sild, makrel og Pollock i Stillehavet. Skibet er rigget med både pelagisk trawl og semi-pelagisk trawl.
- Tilstrækkeligt fangstkølesystem i et helt nyt koncept – DeepChill’s flydende afkølings-system fremstiller løbende is til opbevaringstankene. Det kræver specielle midler til at holde den afkølede is flydende og i god håndterbar stand, før det pumpes til modtagertankene.
- Fabrikken ombord – Fartøjet vil være udstyret med en fiskefabrik til produktion af fileter og hoved-cuttede fisk. Pollock-rogn og lever ekstraheres / udtrækkes, men fangsten af Pollock kan også fryses ombord. Derudover skal der installeres pelagiske linjer, hvor sild og makrel vil blive fileteret eller rundfrosset. Store mængder Ivashi-sardiner kan også køles hurtigt og effektivt ombord.
- Fryseanlæg og lastrum – Skibet kan fryse op til 250 tons fisk pr. Dag i de automatiske og manuelle vandrette pladefrysere. Frosne produkter pakkes i kasser og opbevares ved -28 ° C i kølerum på 2.700 m3.
- Resterende råmateriale – Det resterende råmateriale og bifangst ender som fiskemel og fiskeolier. Der installeres en oliefabrik med kapacitet til at efterbehandle op til 110 tons råmateriale. Fiskeolien opbevares i særligt egnede beholdere.
- Logistik – Losningen vil primært blive overført til køleskibe, der fortøjes ved siden af, mens de er til rum sø. Ligeledes udnytter man disse Offshore-påfyldninger, til også at bunke brændstof og få leveret proviant og andre forbrugsvarer samt udstyr ombord.
Den planlagte levering er sat til midten af 2023.