Der ligger en kæmpe indlærings- og omstillingsproces forude for besætningen på den nybyggede hollandske trawler og vodfartøj »Jonge Johannes« LT-295, der netop er blevet leveret af Damen Maaskant shipyards Stellendam til de hollandske brødrene Rense og Johannes de Boer.
En kontrakt der blev underskrevet i december 2017, med leveringstermin omkring marts 2019. Men med flere forsinkelser i skrogkonstruktionen, nåede skroget ikke frem til værftet i Stellendam før sidst i september måned 2019, med næsten et års forsinkelse.
»Jonge Johannes« er leveret til rederiet
Prøvesejladsen er gået fint og Rense de Boer forklarer, at det hele har fungeret som forventet. Også selvom prøvesejladsen forgik i vindstyrke 8, med en bølgehøjde på omkring 2,5 meter, tog skibet søerne pænt og manøvrerede helt som forventet. »Skibet er meget stabilt, med en fantastisk håndtering, så det hele har bare været helt perfekt.«
Men samtidig med ordene, koblede han også lidt andre på udfordringerne, omkring den kommende omstilling, fra ét fiskeri til ét helt andet. For som fisker og reder Rense de Boer forklarer, »Vi er ikke flyshootere, men bomtrawlere«. Dermed understreger den hollandske fisker og skipper også omstillingens karakter. Ordene faldt under prøvesejladsen med nye »Jonge Johannes«, hvor brødrene fik skibet helt ind under huden.
Selv med den korte oplæring ombord, har brødrene allerede tilegnet sig meget, alt taget i betragtning. Så nu da fly-shooter-sæsonen er afsluttet, er det planen for de hollandske fiskere, at sætte kurs og fart nordpå i Nordsøen for at starte trawlfiskeriet op, med twin-rigning efter rødspætter.
Elektriske spil ombord
»Jonge Johannes« er et fartøj på 32 meter, special-bygget til at skifte fra fly-shooting til twin-rig trawl. Et fiskeri der fik de to fiskere til at gå til hollandske VCU i Urk, for at få styr på systemerne ombord, lige fra fangsthåndteringen til indretningen af forarbejdningsdækket og til fangst-styresystemmet omkring det elektriske dæksudstyr, der var udviklet af både VCU og Dromec.
Der er monteret Marport-sensorer, så vi med det kan samme se alle dataene om flowet i winches-styringssystemet, så der kun er nogle få centimeters forskel i rebene.«
De hollandske brødre har i årevis lavet deres egne fiskeredskaber samt trawludstyr til andre både, en præference de ville have forsat med. Men indstillingen af Twin-rig trawl og vod-garn var helt nyt for dem. Heldigvis var der rådgivning og hjælp tæt ved hånden, hvor VCU og den danske vodbinder Flemming Ruby på Nordsø Trawl, kunne assistere og rådgive.
Selvom det meste er leveret af hollandske VCU, så er trawlskovlene fra Thyborøn Trawldoors med rulleklump og type 22 trawlskovle på 6,5 m2, for at give et optimalt spil på de to fladfisk-trawl.
De har allerede været i brug og selvom resultatet så tidligt på sæsonen måske ikke er det allerbedste, så har priserne på fladfisken opvejet dette til fulde, forklarer Rense de Boer.