Den megen frost gør bjærgning af bundgarn til en del af arbejdet for fiskerikontrolskibet ”Vestkysten”. Drivende fiskegrejer kan være til stor fare for sejladsen.
I forrige uge mens fiskerikontrolskibet ”Vestkysten” befandt sig syd for Falsterbo Rev Fyr, blev det kontaktet af to fartøjer med meldingen om, at der drev fiskegrej rundt i sejlruten syd for Falsterbo Rev Fyr.
Mandskabet på ”Vestkysten” fandt fiskegrejet drivende ca. 3 sømil SSV af Falsterbo Rev Fyr. Fiskegrejet stammede tydeligvis fra bundgarnsfiskeri, da der også drev bundgarnspæle rundt i området. En enkelt pæl var stadig fastgjort til garnene.
”Vestkysten” aftalte med MAS-vagten (Søværnets Operative Kommandos afdeling for assistance til civil skibsfart), at man ville forsøge at bjærge garnene. Pælene kunne ”Vestkysten” ikke magte.
Mandskabet brugte først bordingbåden, men fiskegrejet blev hurtigt for tungt at håndtere manuelt. Herefter måtte mandskabet bjærge resten af garnene ved hjælp af spillet på fordækket. Efter tre timers arbejde var fiskegrejet om bord og mandskabet kunne ikke se mere på havoverfladen.
Bundgarnet var ca. 150 meter langt og var ikke mærket, så det er uvist hvem der ejer garnene.
”Det er klart, at et sådan drivende garn fra et bundgarnsstade kan være til stor fare for sejladssikkerheden”, siger skibsfører på ”Vestkysten” Max Nørgaard. ”Hvis et skib får garnet i egen skrue eller ror, vil det kunne medføre betydelige økonomiske udgifter, men værre endnu vil der kunne opstå risiko for grundstødning eller kollision på grund af farvandets og sejlrutens beskaffenhed.”