En skibsassistent blev den 2. maj 2009 alvorligt kvæstet under arbejde med flytning af en trawlskovl. Søfartsstyrelsens rapport peger på flere uheldige sammenfald.
Havundersøgelsesskibet DANA var på togt til Norskehavet for undersøgelse af fiskebestande m.m. Under sejladsen mod Norskehavet gjorde man fiskeredskaber klar.
En trawlskovl skulle køres fra trawlbanen ned ad slisken ved at blive trukket ned med en wire, der gik til et trawlspil, samtidig med at der blev holdt kontra med en hjælpewire, der gik til et hjælpespil.
Pludselig kom en skibsassistent, der netop var blevet færdig med andet skibsarbejde, til stede og ville assistere med arbejdet. Han gik ind på trawlbanen, og inden nogen kunne nå at advare eller standse ham, blev han ramt af hjælpewiren, der tilfældigvis på dette tidspunkt slog et svirp.
Skibsassistenten blev alvorligt kvæstet ved ulykken og blev med helikopter bragt på sygehus i Norge.
Opklaringsenheden konkluderer følgende om hændelsesforløbet:
at skibsassistenten gik ind på trawlbanen, fordi han ville hjælpe sine kollegaer og ikke blev standset i sit forehavende af nogen af dem eller af en egen indre refleks. Han var i den øjeblikkelige situation ikke bevidst om risikoen (6.2)
Det er Opklaringsenhedens opfattelse, at skibets fart var medvirkende til, at hjælpewiren slog et svirp, da trawlskovlen rørte vandet. (6.1)
Det er Opklaringsenhedens vurdering, at planlægningen af arbejdet på agterdækket ikke var gennemført ved at give melding til broen for at få reduceret farten (6.4).
Der var støj på dækket, hvilket vanskeliggjorde en umiddelbar verbal tilkendegivelse til fiskemesteren om, at han var kommet til stede og ville give en hånd med (6.5)
Dårlige oversigtsforhold på agterdækket betød, at fiskemesteren ikke så, at skibsassistenten ankom på agterdækket og gik ind på trawlbanen (6.5