Hvis et fiskefartøj vælger at få påmonteret en rulledæmpningstank, skal dette anmeldes Søfartsstyrelsen. Derefter skal Søfartsstyrelsen undersøge og godkende fartøjets stabilitet inden fartøjet igen kan sættes i drift.
Hvis et fartøj har fået påmonteret en rulledæmpningstank og ikke har fået foretaget en stabilitetsundersøgelse, kan fartøjet være ustabilt og derfor farligt at sejle med – og må derfor under ingen omstændigheder forlade havn, før Søfartsstyrelsen har godkendt stabiliteten.
Rulledæmpningstanken nedsætter hastigheden af skibets krængninger fra side til side. Det er vandet i tanken, der giver den dæmpende virkning.
Hvis en fartøjsejer monterer en rulledæmpningstank sker der imidlertid forringelse af fartøjets stabilitet. Ejeren bør derfor grundigt overveje, om det overhovedet er en god ide at få monteret en rulledæmpningstank. Det er kun fartøjer med tilstrækkeligt fribord og særlig høj begyndelsesstabilitet, der kan have gavn af en rulledæmpningstank.
Rulledæmpningen skyldes dels den fri væskeoverflade inde i tanken, dels vægten af tank og vand, som bidrager til at hæve skibets samlede tyngdepunkt og reducere fribordet. Derfor skal der efter monteringen af en rulledæmpningstank altid foretages en stabilitetsundersøgelse og udarbejdes en ny stabilitetsbog, så fartøjsejeren kan være sikker på, at fartøjets stabilitet er i orden. Stabilitetsforringelsen bliver større, jo højere tanken placeres i skibet.
Det er samtidig vigtigt, at sætte sig grundigt ind i, hvordan rulledæmpningstanken anvendes. Der kan nemlig opstå vind- og bølgeforhold, hvor rulledæmpningstanken forringer stabiliteten så meget, at det kan være farligt at anvende den. Læs nyheden og se kontaktinfo på Søfartsstyrelsens hjemmeside: Vigtig information om rulledæmpningstanke på fiskefartøjer