Danskerne spiser mere fisk i dag end for tre år siden. Omsætningen i detailhandelen er steget med 700 mio. kr. og forbrugernes indkøb af fisk og fiskeprodukter er steget med 1400 tons. Størst fremgang har salget af fersk fisk.
På tre år er omsætningen af fisk i detailhandelen steget med 700 mio. kr. til 3,7 mia. kr., og danskerne køber også mere fisk. Forbrugernes indkøb er steget med 1400 tons i perioden 2005-2008, og det samlede salg er nu oppe på 51.100 tons om året på det danske marked.
Fiskeomsætningen i supermarkederne er ifølge data fra Nielsen Dagligvare Indeks steget med 22,9% til 2,5 mia. kr. i 2008, og det skyldes primært prisstigninger på fisk. Ifølge Danmarks Statistik er priserne på fisk steget med 18,3%, og det giver en nettovækst på 4,6%.
Supermarkedernes salg af fisk og fiskeprodukter er i perioden steget med 280 tons til i alt 38.000 tons. Stigningen har været størst på salget af fersk fisk, som er steget med 1100 tons til nu 6.800 tons, svarende til en stigning på 18,9%, mens salget af fiskekonserves og frossen fisk har haft tilbagegang på omkring 800 tons, som især skyldes mindre salg af fiskekonservesprodukter.
De selvstændige detailfiskehandlere har også mærket den øgede efterspørgsel. Omsætningen er ifølge Danmarks Statistik steget med 168 mio. kr. fra 590 mio. kr. til 758 mio. kr. svarende til en stigning i omsætningen på hele 28,6 %. Fraregnes prisstigningen på 18,3%, er nettovæksten i omsætningen 10,3% . Mængdemæssigt anslås salget at være steget med 700 tons fra 7.100 tons til 7.800 tons hos de selvstændige fiskehandlere svarende til en fremgang på omkring 10%.
Væksten i salget er sket i forlængelse af Fødevarestyrelsens anbefalinger om at spise fisk 2 gange om ugen, som blev en del af kostrådene i 2005. Anbefalingen blev fulgt op af Fiskebranchen med kampagner over for forbrugerne med støtte fra Fødevareministeriet og EU.
– Fødevarestyrelsen anbefaler 200 gram fisk om ugen, og vores kostundersøgelser viser, at mange danskere ville have godt af at spise mere fisk. Forbruget går den rigtige retning, og Fiskebranchens kampagne har bidraget positivt til at skabe vækst i forbruget af fisk, siger fødevareminister Eva Kjer Hansen.
Det bredere udvalg i detailhandelen af både ferske fisk og færdigretter, samt konserves og frosne produkter vurderes at være en medvirkende årsag til den positive udvikling trods prisstigningerne.
– Forbrugerne prioriterer i højere grad end tidligere at handle sundhedsrigtigt, og det afspejler sig nu på salget af fisk i hele detailhandelen. Det stemmer godt overens med trenden i den seneste opgørelse fra DTU Fødevareinstituttet, som viser en stigning fra 133 gram fisk om ugen i 2002 til 147 gram i 2006, men der er stadig et godt stykke op til anbefalingen om at spise 200-300 gram fisk om ugen, siger projektkoordinator, Lone Marie Eriksen, Fiskebranchens Oplysningsudvalg.