Den nye tvillingriggede UK 24 »Anna« fra rederiet Albert Romkes, der er designet af Herman Jansen, er skrogbygget i Polen og færdig udstyret og udrustet ved Hoekman Shipbuilding i Urk Holland.
Skipper og rederiejer Albert Romkes siger i en kommentar til nybygningen, »alt fungerer bare som det skal og vi er meget tilfredse med resultatet indtil videre. For så vidt angår Klaas Albert Hoekman fra hovedentreprenøren Hoekman Shipbuilding, kunne tingene godt have gået lidt hurtigere, hvis ikke Corona-krisen havde sat en bremse i, men alt i alt er vi ganske godt tilfredse.«
Nybygningen er en twinrigget flyshooter på 27,75 meter langt og 8 meter bredt, med en ABC-hovedmotor på 800 hk og en skrue på tre meter i diameter. Der er her tale om et helt nyt design, og specielt når man kigger nærmere efter omkring formen af skroget under vandlinjen.
Den danske forbindelse fornægter sig ikke
For skipper Albert Romkes, som er ganske godt bekendt med danske forhold har da også i forbindelse med udrustningen valgt flere danske leverandører som, Kynde og Toft i Thyborøn til spilpakken og hydraulik samt AS:SCAN i Hvide Sande med styremaskine og Nordkøl i Hanstholm til køleinstallationen der også omfatter et specielt gulvkøle-modul.
Men der har også været plads til flere hollandske leverandører, som alle har fundet vej til nybygningen »Anna«. De Boer Marine leverer alt navigations-, kommunikations- og it-udstyr, hvor man istedet for at bruge forskellige små skærme til overvågningen, så har De Boer Marine valgt to store skærme med multi-monitor kontrol-software. Dette sammen med en yderst pålidelig og meget stabil internetforbindelse, hvor De Boer Marine har placeret en VSAT-antenne med forbindelse til det nye iDirect-hastighedsnetværk fra selvsamme firma, De Boer Marine.
Fangsthåndteringen er lagt i hænderne på hollandske VCU
VCU har leveret et komplet fangstbehandlings- og håndterings system, inklusive et 5-rums tromleskyl med en opsamlingsbakke, med en fleksible mulighed for opbevaring af ti forskellige typer fisk med et udløb i skylningsmaskinen. Med et buffer-bælte kan den frasorterede fisk føres tilbage til starten af sorteringen om nødvendigt.
Renden bag skylningsmaskinen med 5 rum er teknisk udstyret med en ventil, hvormed fisken eller jomfruhummeren falder ned på et transportbånd. For enden af transportbåndet, opsamles de i en fiskekurv. Jomfruhummerne kan derefter straks konserveres i en af de to konserveringstanke. De to flageis-maskiner (Buus) er ligeledes leveret af hollandske VCU.