Skal dansk fiskeri MSC-certificeres?
Det mener Esbjerg Fiskeriforenings formand, Jesper Juul Larsen.
– I det meste af Europa ser vi en øget opmærksomhed omkring bæredygtigt og miljørigtigt fiskeri, siger Jesper Juul Larsen. – I England har store detailhandelskæder allerede indført et krav om MSC-certificering af fisk og fiskeprodukter, der sælges i butikkerne, og i Holland bliver kravet indført fra 2011. Også andre store kæder som Carefour og Coop Italy er på vej med strengere krav.
– Så vi er nødt til at kunne vise, at vore fiskerier er bæredygtige, hvad de jo også rent faktisk er, fortsætter Jesper Juul Larsen. – Vi skal så bare beslutte, om det skal være gennem en MSC-certificering eller på anden måde. Men når nu Marine Stewardship Council, der står bag denne certificering, allerede har fået så stor opbakning, som tilfældet er, så kan vi jo lige så godt tilslutte os den og komme med på vognen, mens tid er.
Også industrifiskeriet bør snarest certificeres
Fiskeriforeningsformanden mener nu heller ikke, at det overhoved vil være et problem at få de danske fiskerier, inkl. industrifiskeriet, certificeret.
– Specielt industrifiskeriet er jo gennemkontrolleret og også anerkendt af for eksempel EU for at foregå på et bæredygtigt grundlag, siger Jesper Juul Larsen. – Og det vil meget snart blive nødvendigt for dette fiskeri at blive certificeret. For når der kræves certificering af for eksempel laks og andre fisk, der er blevet opdrættet med foder indeholdende fiskeolie, så vil dette krav også omfatte hele produktionsprocessen, altså både fangst af industrifisk og produktion af fiskemel og -olie.
– Vi er nødt til at kunne vise, at vore fiskerier er bæredygtige, mener Jesper Juul Larsen.
En god tobissæson er en nødvendighed
Nu er det tid til at tage på tobisfiskeri.
Hvor mange tobis der nu er, og hvor stor kvoten bliver til såvel Danmark som den enkelte fisker, skal afgøres i løbet af de første ugers fiskeri. Så knæk og bræk!
Og så håber vi på, at EU i år udmelder en kvote, der giver mening. En kvote, der er fri for regnefejl og bureaukrati, og en kvote, der kan accepteres, forstås og forklares til såvel erhvervsfiskere som menigmand.
Fiskeriets omkostninger skal holdes nede
På trods af en støt faldende dollar fortsætter brændstoffet med at stige, så derfor må vi håbe på et godt og specielt effektivt tobisfiskeri, så fiskeriomkost-ningerne kan holdes nede.
Den faldende dollar påvirker indtjeningen på fabrikken negativt. Prisen på fiskemel er faldet med ca. 30% siden sidste tobissæson, dels pga. et reelt prisfald og dels pga. af den lave dollarkurs.
Kunderne skal vindes tilbage
Den negative side af det høje prisniveau i 2006 har jo været, at kunderne har stoppet eller kraftigt reduceret brugen af fiskemel i foderet.
Siden er prisen på fiskemel, som nævnt faldet, men samtidig hermed er prisen på andre proteinkilder steget. Så i dag er prisen på fiskemel normaliseret i forhold til alternative proteinkilder til foder – og i forhold til prisniveauet i 2006 og 2007.
Vi må dog konstatere, at det tager nogen tid at få de tabte kunder til at bruge fiskemel igen.
Gode priser på fiskeolie
Til gengæld ser det noget lysere ud med fiskeolie, idet efterspørgslen på fiskeolie til såvel helsekost som fiskefoder er større end udbudet. Og på trods af den lave dollar er prisen på fiskeolie historisk høj.
Både i forhold til sidste tobissæson og til brug i fiskefoder er olien steget med 60%. Sydamerikansk fiskeolie til helsekost er mere end fordoblet i pris siden 2007.
Vi mangler ikke udfordringer
Der er ingen tvivl om, at den globale krisestemning og kreditstramning også kommer til at påvirke fiskerierhvervet i Danmark. Men hvordan og hvor meget er det for tidligt at spå om.
Der skal derfor ikke herske tvivl om, at det ikke er udfordringer og opgaver, vi mangler her før tobissæsonen anno 2008. Når det er sagt, skal der heller ikke herske tvivl om, at en vellykket tobissæson vil være en nødvendighed for erhvervet.
Derfor vil jeg til slut ønske alle en rigtig god tobissæson.
Adm. direktør Nils Chr. Jensen
Fosfolipid-anlægget bliver klar til tiden
Det nye anlæg til udvinding af fosfolipider, der opbygges i forbindelse med ekstraktionsanlægget i Esbjerg, vil som planlagt stå færdigt medio april.
Resten af april anvendes til testkørsler, så anlægget er klar til daglig drift fra 1. maj.
– Alle dele i anlægget er købt med de standarder, der er gældende for et mejeri, så teknisk set vil hele anlægget kunne anvendes til human ernæring, oplyser produktionsdirektør Christian Bisgaard.
De store tanke til opbevaring af fosfolipider er på plads, og de overholder – ligesom det øvrige anlæg – de normer, der er gældende for mejeriudstyr.
TripleNine Fish A/S vil sikre vækstraten
Der er planlagt en ny annonceringsrunde for virksomhedens enkeltfrosne tobis til agn.
– Efter en spæd start i 2006 kom der i løbet af sæsonen 2007 mere gang i salget. Det skete, efter at vi igennem forårsmånederne annoncerede for produktet TripleNine Bait i Sportsfiskeren, der er Danmarks største sportsfiskermagasin, oplyser TripleNine Fish’s direktør, Ejgil Knudsen.
– I år følger vi så op på succesen med en tilsvarende kampagne og håber så, at det seneste års vækstrate vil fortsætte, tilføjer han.
– Samtidig er det lykkedes os at finde samarbejdspartnere i vore sydlige nabolande, og vi håber, at det på samme måde vil lykkes for dem at få produktet spredt ud i en vifte af detailbutikker, siger Ejgil Knudsen.
Han fortæller videre, at man siden 1. marts har været klar til den nye frysesæson.. I første omgang fryses sild, der forventes landet af lokale bundgarnsfiskere.
– Vi følger op på succesen med en annonce-kampagne her i foråret, fortæller Ejgil Knudsen.
Bedre drift i ESSI i år
Både hvad angår teknik og økonomi er driften gået bedre i dette regnskabsårs første tre måneder end i tilsvarende periode sidste år.
Det oplyser ESSI’s administrerende direktør, Peter Luxhøi.
– Det skyldes, at vi har fået tilført flere fisk, at vi har opnået en bedre teknisk drift med vore nye maskiner, og endelig at vi har solgt bedre end sidste år, siger han.
Således modtog ESSI bare i februar mere end 4.000 tons råvarer til forarbejdning. Og det nye er iflg. Peter Luxhøi, at man nu også får betydelige landinger fra skotter og shetlændere, der kommer med både NVG- og Nordsø-sild. Virksomheden forventer i de næste par måneder at modtage en del Kattegat- og Limfjords-sild.
– Så vi har ike kunnet klage på leverancerne, konstaterer Peter Luxhøi. – På nuværende tidspunkt – efter den egentlige sæson – har vi som forventet lagene fyldte. Men alt er solgt på forhånd til levering over de kommende måneder. Det er en rigtig dejlig fornemmelse.
Adm. direktør Peter Luxhøi: – Lagrene er fyldte, og alt er solgt på forhånd.
Vi føler os godt modtaget i Thyborøn
Folk er venlige, servicemindede og meget fleksible.
Det mener fiskeskipper Irwing ”Jusse” Kristensen, der med Esbjerg-kutteren ”Darwin” midt i marts for anden gang i år landede brisling til fabrikken i Thyborøn.
– I den givne situation var det uden tvivl den rigtige beslutning at stoppe med fabrikationen af mel og olie i Esbjerg og samle alle landinger af råvarer til fabrikken i Thyborøn, siger Irwing Kristensen. – Og vi føler os godt modtaget der. Det er nemt at komme i kontakt med servicevirksomhederne, og vi får en god service, både hos håndværkerne og af lossefolkene på fabrikken, der er meget positive og fleksible.
Alle har accepteret køreturen
Esbjerg-skipperens største bekymring var, om hans folk på skibet ville være indstillet på at tage turen til Thyborøn for at komme på arbejde – og tilbage igen for at besøge familien.
– Men det har alle accepteret, og jeg tror, at vi alle kan se, at det er den eneste mulighed, hvis vi vil blive ved med at drive fiskeri, siger Irwing Kristensen, der påpeger, at silde- og makrelfiskerne jo må køre endnu længere for at komme på arbejde.
– Flere har allerede investeret i en ekstra bil, så man selv kan styre transporten og ikke er afhængig af andre, når man skal frem og tilbage, har Irwing Kristensen noteret sig.
Vi svigter ikke Esbjerg
Han fortæller, at han dog agter at sejle hjem til Esbjerg mellem fangstrejserne, når det overhovedet er realistisk. Og større reparationer og vedligeholdelsesarbejder vil han også fortsat få udført i Esbjerg, hvor servicevirksomhederne jo gennem mange år har været trofaste og fleksible over for fiskerflåden.
– Så dem svigter vi ikke sådan bare, fastslår skipperen på ”Darwin”. – Men i tobissæsonen, hvor der forhåbentlig bliver travlhed, vil skibet selvfølgelig blive i Thyborøn, og så vil vi benytte de lokale virksomheder til de forefaldende arbejder.
– Losningen i Thyborøn forløber uden nogen problemer overhovedet, fastslår Esbjerg-skipper Irwing Kristensen.
Nu sætter vi vores lid til tobisfiskeriet
Megen blæst i de første måneder spolerede brislingefiskeriet, så nu håber vi bare på en god tobissæson.
Det siger TripleNine’s bestyrelsesformand, Erik Bonde Pedersen.
– Indtil midt i marts har vi kun haft to skibe inde med fulde laster af brisling fra Nordsøen, oplyser han. – Men der har ellers været et fornuftigt fiskeri i Østersøen, og her kan vi glæde os over, at fisken er meget olieholdig.
– Men også i Østersøen har fiskeriet været hæmmet af meget blæsevejr. Så alt i alt har vi her i begyndelsen af året ikke fået den mængde råvarer ind, som vi havde forventet, konstaterer formanden. – Det er selvfølgelig skidt både for fabrikken og for fiskerne, for samtidig har brændstofpriserne passeret den magiske grænse på fire kroner. Så man sejler jo kun ud, hvis der er rigtig god chance for at komme hjem med fisk – uden at skulle lede alt for længe efter den.
– De lavere priser på fiskeolie og de høje brændstofpriser kan kun opvejes af et rigtig godt fiskeri. Så efter nogle halvsløje første måneder af året sætter vi nu vores lid til en rigtig god tobissæson. Og alle er meget optimistiske, slutter Erik Bonde Pedersen.
Erik Bonde Pedersen: – Alle er meget optimistiske med hensyn til tobisfiskeriet.
Mindre lossepumpe øger kapaciteten!
Det lyder paradoksalt, men det er ikke desto mindre sandt.
En ny lossepumpe med mindre kapacitet er blevet testet i Thyborøn og er nu klar til drift ved tobissæsonens begyndelse.
– Samtidig med at pumpen har mindre kapacitet, er den også mindre i omfang. Det betyder, at den kan gå ned i flere skibe, end de større pumper kan, forklarer bestyrelsesformand Erik Bonde Pedersen.
– På den måde opnår vi – ved at indsætte en mindre pumpe – at få en større losningskapacitet! siger han. – Det vil lette ekspeditionen af bådene i Thyborøn, specielt når der virkelig er tryk på.
Miljøvenlig inddamper er klar
Den nye, miljøvenlige inddamper i Thyborøn er klar til drift.
– Den nye inddamper, der har kostet omkring 17 millioner kroner, er mere miljøvenlig end den gamle, fordi den er udstyret med indirekte kondensering. Det betyder, at der sker en mindre udledning til omgivelserne fra denne inddamper, fortæller produktionsdirektør Christian Bisgaard.
Hele produktionsapparatet i Thyborøn vil være efterset og klar til fuld produktion tiltobissæsonens begyndelse. Og det er også nødvendigt, for Christian Bisgaard oplyser, at hvis tobisfiskeriet i de første par måneder i år får samme omfang som sidste år, så kommer man i den periode til at udnytte kapaciteten i Thyborøn fuldt ud.