Ved kajen i Thyborøn ligger nu den nye 36 meter lange flyshooter NC 302 Helgoland. Oprindeligt et fartøj bygget ved Stellendam skibsværft i Holland, der nu med sine karakteristiske ”Ove Kristensen” linier og mørkeblå farve, der med flotte og gennemførte gule stafferinger, nu er bygget færdigt i Thyborøn.
Det er derfor en meget tilfreds skipper og ejer af Helgoland, Christian W. Rasmussen der i disse dage går til hånde om bord. ”Jeg glæder mig til at lægge fra kaj 1. januar hvor vi i første omgang går efter torsk, mørksej og kuller i Nordsøen, hvorefter vi i det tidlige forår trækker om i Østersøen, fortæller Christian W. Rasmussen til FiskerForum.
”Vi vil have 6 mand fast ombord, heraf en lærling. Det er Mark Christiansen, som er på skole for tiden, så vi har en anden lærling ombord på første tur, og det er Harald Jensen. Begge er gode folk der gerne vil tage fra.” Skipperen på Helgoland lægger også vægt på at næsten hele udrustningen er foretaget af lokale håndværkere, der alle har udført et godt og gedigent stykke arbejde.
Der er også lagt mange kræfter i bygningen og udrustningen af Helgoland, hvor Kynde og Toft, Thyborøn har hovedentreprisen. ”Endvidere har vi leveret hovedmotoren samt stået for forlængelsen og indretningen plus hele den hydrauliske installation og dæksudstyret,” fortæller en godt tilfreds projektleder Sluf – Niels Olaf Vinther Jensen til FiskerForum.
Efter forlængelsen på Kynde og Tofts ophaler bedding, har lokaler specialister overtaget blandt andet apteringen og tømrerarbejdet på Helgoland. Firmaet Dansk Skibs Interiør I/S DSI, et joint venture selskab bestående af erfarne firmaer som Agger Værft og Thyborøn bådebyggeri, har stået for den endelige finish og udformning indvendigt i fartøjet.
”Ved at sammenlægge kapaciteterne fra begge firmaer, giver det en fleksibilitet i forhold til opgavens størrelse og opgavens kompleksitet, der giver os den fornødne konkurrencekraft i marked, ”siger direktør Jan Møller fra Agger Værft. ”Vi har med placeringen både nord og syd for kanalen, godt fat geografisk i branchen og kan allerede nu mærke en øget interesse for vores koncept, som er bedste aptering til prisen.
Hele køle- og ventilationsdelen i Helgoland har en anden lokal specialist Lemvig Køleservice stået for. Firmaet har i samarbejde med Falkesgaard VVS også installeret varmesystemet med neutralzone termostater styret af PLC til levering af varme og køl. Ligeledes har Lemvig Køleservice stået for levering og opstilling af alle fastmonterede køleanlæg om bord, som ismaskine, kølelast, proviantkølerum og aircondition anlæg. Ismaskinen Geneglase der producerer 12 tons i pr. 24 timer er placeret i et særskilt rum over ispaune i lasten.
”Lokale kræfter har ydet deres bedste med faglighed og ekspertise og resultatet fornægter sig da heller ikke. Vi har fået et flot og tip top moderne skib ud af det,” slutter Sluf.