Sportsindustrien er stinkende rig. Sporten genererer milliarder og atter milliarder af kroner til sports officials, myndigheder, ejere, atleter, hold og alle agenter, der er direkte involveret i selve sporten. Men det interessante er, at sportsindustrien har vidtrækkende effekter på så mange andre økonomiske sektorer og virksomheder, at de penge, der genereres direkte, overskygges af de penge, der skabes indirekte.
Vi taler selvfølgelig om, hvordan sport tjener penge til andre dele af en økonomi. Den mest åbenlyse forretning, der er påvirket af sporten og tjener store penge, er naturligvis bettingindustrien. Bookmakerne er de bedste til at kapitalisere på sportsindustrien. Fra og udenlandske og danske bookmakere til enhver hjemmeside, der tilbyder online betting i resten af verden, alle bookmakere på hele planeten får del i sportens popularitet og sportsfansenes entusiasme. Faktisk er der nogle sportsgrene eller begivenheder, der bringer millioner og atter millioner til markedets bookmakere – tænk for eksempel på Super Bowl LVIII, der skabte væddemål for en samlet værdi af omkring 100 milliarder kroner!
Men det er ikke kun væddemål og den generelle gamblingbranche, der genererer indtægter fra sport. Der er så mange andre sektorer, der indirekte påvirkes af sport, at man roligt kan sige, at nogle økonomier i høj grad er afhængige af dem.
Detailhandel
Det er ikke kun den bedste bookmaker som laver penge på sport. Handels- og detailvirksomheder tjener også store penge på verdens sportsgrene. Tænk bare på det merchandise, der cirkulerer og bliver købt af fans. Og vi taler ikke kun om sportsrelateret merchandise – som f.eks. en fodboldklubs hjemmebanetrøje eller en kop med holdets logo – men generelt om merchandise indenfor al slags beklædning.
Atleter og spillere bliver ikoner for fans, og folk vil bare gerne klæde sig som deres favoritter, gå med de samme sko og tilbehør og stort set være som dem. Det sætter straks gang i en hel mekanisme til at sælge flere og flere produkter. Modehuse går sammen med store atleter, modebrands sponsorerer sportsudøvere, og de bidrager alle til et voksende detailsalg – et salg, der er fremkaldt af selve sporten.
Og det er ikke kun tøj. Ethvert produkt, der støttes, markedsføres eller promoveres af sportsfolk, bliver et øjeblikkeligt hit og en indtægtskilde. Sociale medier har i høj grad lettet kommercialiseringen af alt fra sportsinfluencere!
Sportsturisme
Udover detailhandlen er det også turisme og hotel- og restaurationsbranchen, der i høj grad påvirkes af sportsturismen. Faktisk er det mest tydeligt, når vi tænker på en stor sportsbegivenhed og den turismeaktivitet, som den genererer.
Den øgede tilstedeværelse af turister giver ikke kun penge fra billetsalg. Sportsturister lægger også penge og forbrug i alt lige fra caféer, restauranter, barer, hoteller, supermarkeder og forretninger.
Mediebranchen
Mediebranchen blomstrer også på grund af sport. Tv-rettigheder og streaming er indtægtsskabende maskiner. Medieselskaber bliver rigere og rigere på store sportsbegivenheder, ligaer og populære spil.
Verden går amok for at se Grand Slams, Super Bowl, NBA’s slutspil og finaler, De Olympiske Lege, NHL’s Stanley Cup-finaler eller UEFA Champions League-finalerne. Transmissionerne, live-dækningen og alt andet, der er relateret til streaming af disse begivenheder, indbringer enorme mængder penge fra reklamer.
Udvikling af infrastruktur
Og oven i alt dette kommer infrastrukturudvikling på de steder, hvor store sportsbegivenheder finder sted, eller hvor sporten virkelig blomstrer. Lokalsamfundene ser store anlægsarbejder og infrastrukturudvikling i gang, når der f.eks. bygges et stort nyt stadion til en voksende fodboldklub, eller når der tilføjes nye faciliteter til at huse store sportsbegivenheder. Byggefirmaer, tekniske virksomheder og teknologileverandører oplever en tilstrømning af indtægter, når sport er involveret.
Det er de typiske erhvervssektorer, der påvirkes af sportsindustrien og genererer indirekte, men uvurderlige indtægter for hele økonomien. Sport er en drivkraft, der omsætter for mange milliarder, og som har en afsmittende effekt på indtægterne i en række omkringliggende og relaterede økonomiske sektorer.