Der er intet som en tilbagevendende kunde og i dette tilfælde, er det da heller ikke første gang, at den skotske skipper George Hepburn og hans partnere har været i de skotske havneby Macduff, for at hente en nybygget trawler. Den »gamle« trawler der også lyder navnet og havnekendingen, »Celestial Dawn« BF-109, er bygget på selvsamme værft tilbage i år 2000.
Det nye Celestial Dawn, som primært skal fiske fra Peterhead efter jomfruhummer i Nordsøområdet, er det første af tre søsterfartøjer, der skal bygges efter det helt nye design-koncept, udviklet og tegnet af Macduff Ship Design og Macduff Shipyards.
Den anden i rækken er under opførelse allerede i værftets fabrikshal i Buckie, og arbejdet med den tredje er planlagt til at begynde senere i år.
Arbejdet med det nye skibs-design begyndte for knapt fire år siden, tilbage i 2018, med det formål at udvikle et fiske-fartøj, der kunne operere med stort set samme fiskemetoder, som det tidligere Celestial Dawn. Dog bygget med en større komfort for besætningen og en noget bedre brændstofeffektivitet. Skrogdesignet er blevet testet af Wolfson Unit i Southampton ved hjælp af CFD-teknologi, (Computational Fluid Dynamics), hvor man sammenlignede et design tidligere bygget af værftet til en lignende type operation og en ny konceptmodel for Celestial Dawn.
Resultaterne indikerede en markant reduktion i skrogmodstanden ved testhastigheder på mellem 8 og 10 knob, som siden er blevet verificeret under Celestial Dawns søforsøg med en gennemsnitlig tophastighed på 10,5 knob.
Det nye design er noget bredere, på 7,60 meter og med en samlet længde på 22,75 meter. Det betyder, at der er behov for mindre intern ballast, samtidig med at der skabes mere og bedre dæksplads, som giver langt bedre plads ved opholds- og fangsthåndteringsområderne.
Stålkutteren Celestial Dawn har en dobbelt »Chine-konstruktion, agterspejl og en moderne stævn designet til at skære rent gennem bølgerne med langt mindre energi. Masten og styrehuset er bygget i aluminium.
Styrehuselektronikken er leveret og monteret af Woodson’s fra Aberdeen, inklusive en Scanmar net-overvågnings-pakke med en JFC transducer.
Under det nye koncepts-skrogdesign, er fartøjet stort set identisk med en helt almindelig konventionel trawler, indrettet i skotsk stil med kahytter, maskinrum, fiskerum til 650 kasser og en stor ferskvandstank foran kollisionsskottet under hoveddækket. Hoveddækket har agter-læ, kabys og messe samt og sidepassage, fangsthåndteringsområde og en for-peak med et spil-rum.
Celestial Dawn’s skipper og ejere valgte, hvad der nu nærmest er blevet til en standard fremdriftspakke, med en 2500 mm propel med fast stigning, drevet af en 650 hk Caterpillar C32 man-motor via en Masson Marine W7400 vendbar gearkasse med 9.077:1 i reduktionsforhold.
Dette er den niende skotske Macduff-nybygning med denne fremdriftspakke, som har vist sig at være både robust og solid samt at kunne udnytte det brede hastighedsområde for C32 fuldt ud. Det giver fleksibilitet med en propel med fast stigning, både for steaming og trawlfiskeri. Celestial Dawn har også et tredobbelt rorsystem med styresystemet fra Scan Steering, og propel og dyse leveret af Wärtsilä.
Generatorerne ombord er fra Mitsubishi, med et par 98kW enheder, der hver er i stand til at levere nok strøm til Celestial Dawns systemer monteret af RD Downie. En dedikeret Mitsubishi 6D24, driver en Parker-hydraulikpumpe til at køre hydraulikken, og en sekundær hydraulikpumpe køres fra et PTO på hovedgearkassen, hvilket giver mulighed for at køre spilsystemerne.
Hydraulikken og spil leveres af værftet med et tre-trawl hovedtrawlspil fremad monteret med en Hagglunds kompakte CA210 motor. De to splitnet-tromler agter har to Hagglunds kompakte CA70-motor pr. tromle, to sækkespil drives af Hagglunds CA70-motorer, plus der er to små gearhåndteringsspil og et fangstspil. Thistle Marine leverede både MFB8 landingskranen og MBK13 powerblock-kranen, begge monteret på en drejningsring.
Køling til alle motorer og hydraulik ombord betjenes af Blokland Non-Ferro boks-kølere.
Fangsthåndteringsinstallationen på Celestial Dawns hoveddæk er bygget af værftet og Northeast Fabricators. Et separat rum på hoveddækket omslutter adgangen til fiskerummet og isanlægget, med både is-maskinerne og fiskerummets kølesystem leveret af Airo-Tech Solutions.