Tilbage i sommeren 2019 indgik Thyborøn Skibs & Motor A/S (3XJ) kontrakt med rederiet Sulebas og dets ejere Linne og Magnar Lending fra Solund i Norge, om byggeriet af en topmoderne og avanceret flyshooter.
Skroget af den 34,16 meter lange og 9,5 meter brede flyshooter blev i sommers bugseret til Thyborøn fra det polske værft, hvorefter »Sulehav« skulle færdig-apteres og udstyres samt rigges til fiskeri efter fersk-fisk i Nordsøen og til kystfiskeriet langs den norske vestkyst.
Det norske rederi fra Solund satser på, her 7 år efter man søsatte »Sulebas«, at det nye fartøj »Sulehav« udelukkende skal rigges til snurrevod / flyshooting og ikke som deres nuværende fartøj der er kombi-rigget til både not, snurrevod samt garn.
Rederiet har dog sikret sig, at nybygningen kan rigges om til trawl, om nødvendigt. Men det ligger ikke i planerne, da man de sidste mange år, erfaringsmæssigt har haft stor succes med snurrevod, med en langt mere skånsom håndtering af fangsten med isning i kasser, der har resulteret i en noget bedre kvalitet og deraf en langt bedre afregning.
Det nye er, forklarer skipper på nye »Sulehav« Werner Lending (24 år), at man vil koncentrere sig om snurrevods-fiskeriet og fremover sø-pakke fisken, som allerede på havet er sorteret, rengjort, vejet og iset, hvorefter den ilandbringes lokalt i Norge. Herefter bliver den fragtet med kølevogn til Hanstholm, hvor den kommer på auktion. Der har man på auktionen i det nordjyske, et helt andet set-up, med stort fokus på fersk fisk, som efter den unge norske skippers mening, gerne skulle løfte kiloprisen for fisken.
Fiskeriet vil overvejende komme til at foregå i Nordsøen om foråret, sommer og efteråret, primært efter hvidfisk samt udelukkende torsk og sej i vintermånederne. Her trækker »Sulehav« Nordpå, helt op til Svalbard, hvor der fiskes igennem i ca. 1 måned, inden turen igen går sydover.
En besætning på 12 mand, med turnus 6 mand i 4 uger ude og 4 uger hjemme, har man fundet en turnus-ordning, som alle ombord er tilfredse med. Hvilket giver omkring seks landinger i perioden, med omkring 1.400 og op til 1.900 kasser ilandbragt pr. rejse, fortæller Werner Lending videre. Han forklarer overfor FiskerForum.dk, at »Sulehav« er tilmeldt kystfiskeriet i Norge og at man er et rent lokaltejet foretagne, hvor næste generation af fiskere nu også bestrider opgaver i rederiet. Udover flere lokale, er to af Werner’s fætre, samt Werner’s søster Maria også ansat i rederiet. Hun varetage forefaldne opgaver ombord på »Sulebas«, inden hun forventligt trækkes over i virksomhedens HR og rekrutterings-afdeling.
Kræset for komforten og forholdene ombord
Design-firmaet Seacon i Måløy, der også var med i 2014 under byggeriet af »Sulebas«, har det norske foretagene igen været tæt knyttet til opgaven omkring designet, for at sikre sig det bedste opnåelige resultat som overhovedet muligt. Det gælder både det driftøkonomiske og sødygtighed samt en optimal og skånsom fiskehåndtering ombord til ikke mindst besætningens komfort-forhold ombord. Der er kræset for hver enkelt lille detalje, med egen kahyt og bad, samt gode forhold til afslapning og de pauser der nu måtte være undervejs. Ellers er det meningen, at »Sulehav« skal sejle 24/7 – 365 dage om året, kun afbrudt af juleferien, sidst i december måned.
Werner Lending understreger til sidst i samtalen, at han glæder sig til at gå igang med fiskeriet, om ca. fjorten dage. De tager først fra Thyborøn til Kristianssand, hvorefter de efter et kort ophold her, sætter kurs og fart til fiskeriet i Nordsøen.
FiskerForum.dk ønsker skib og besætning tillykke og god vind fremover.