FKA ordningen førte til omlægning af fiskeriet og kontrahering af en nybygning.
Efter FKA blev indført, valgte jeg konsumfiskeriet – industrirettighederne er solgt fra og byttet til konsumfisk” forklarer skipper Kurt Adsersen om baggrunden for, at han besluttede sig for at bygge nyt fartøj. ”Det gamle skib var et kombinationsfartøj, jeg har nu besluttet mig for konsumsegmentet, og så er det rarest med et fartøj, der er indrettet i forhold til det behov”
Kurt Adsersen, der stammer fra Holmsland, købte tilbage i 1990 halvpart i et tidligere Esbjerg fartøj. Fra 1995 blev han eneejer af samme fartøj og fik i år 2000 leveret en 23,9 m. lang nybygning, der altså var indrettet, som kombineret konsum- og industritrawler.
I den nye kutter installeres et køleanlæg med pumpbar is – bedre kendt under betegnelsen ”Bubble Slurry Ice” – en blanding af mikroskopisk små is partikler, luft og vand. ”Vi kommer skæl is i bunden af kasserne og bruger efterfølgende den pumpbare is til lynhurtig nedkøling af fisken”
For et par år tilbage installerede Adsersen et anlæg med tilsvarende teknik i den tidligere kutter. ”Det er den rigtige måde at gøre tingene på. Årsagen ligger i det faktum, at fisken nedkøles hurtigere end hidtil, samtidig med, at fisken får en meget skånsom behandling.”
RI 427 ”Mette Helene” sejler på sin jomfrutur i løbet af weekenden