Nye »Havskjer« er nu endelig leveret fra Karstensens Skibsværft til Havskjer AS / Henning Veibust !
Byggeriet har været præget af store udfordringer, dels med Covid-19 pandemi og dels med endog meget store forsinkelser af levering af hovedkomponenter. Takket være et godt samarbejde mellem Rederi og Værft er det dog lykkedes, at komme i mål. Resultatet kan både Rederi og Værft være meget stolte over.
Skroget til nye »Havskjer« er for øvrigt bygget som anden nybygning hos Karstensens Skibsværfts datterselskab, Karstensen Shipyard Poland i Gdynia. Skroget ankom til Skagen for udrustning i Januar 2020.
Havskjer AS er et datterselskab til Veibust Fiskeriselskap. Veibust Fiskeriselskap ejer og driver de 2 ringnotsnurpere/trålere »Havfisk« og »Havstål«. Rederiet har 3 koncessioner, og det nye fartøj skal derfor drives sammen med rederiets 2 øvrige. Selskabet blev etableret i 1993, og fik i 2000 leveret sin første nybygning, nuværende »Havskjer«. Dette nye fartøj bliver rederiets tredje nybygning. Rederiet drives og ejes af Henning Veibust og hjemhavnen er Ålesund i Norge.
Rederiet driver fiskeri med kombineret trawl- og not, hvor trawlfiskeriet primært består af blåhvilling (norsk: Kolmule) fiskeri vest af Irland. Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal fiske efter samme principper.
Design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative løsninger, og der har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. Mange erfaringer fra Rederiets øvrige skibe og Værftets portefølje har været diskuteret og vurderet. Sikkerhed og arbejdsforhold er specielt tilgodeset ved at »Havskjer« i lighed med »Havstål« vil have hele lastedækket som vandtæt. Endvidere er tråldækket agter hævet en hel etage, med det formål at øge fribordet og dermed sikkerheden.
Havskjer er udstyrer med et komplet fiskesøgnings system fra Furuno og Marport, alting leveret af Furuno Sverige AB. Som det første skib i en serie har Havskjer investereret i det udvidede Smart Bridge system med virtuelle betjeningsenheder for både fiskesøgningsudstyr og navigationsprodukter. Det betyder at alt sådant udstyr kan betjenes via 5 store touch skærme fra Hatteland eller til, og med fra en IPAD som følger med udstyret som standard. Baseret på dette kunne man designe broen på en ny måde, hvor alt udstyr kan betjenes fra alle steder i styrehuset. Fra Smart Bridge kan man også justere højden og vinklen på 5 specialudviklede gulvkonsoller med de imponerende 55” Olorin skærme som er placeret foran skipper. Hermed kan man kompensere for reflekser fra sollys som jo ellers let kan genere i en så åben broløsning som Havskjer har, foruden at det jo giver en perfekt mulighed for bedst mulige ergonomi.
Havskjer er også først med at få tre Furuno sonar idet den nye, højfrekvente sonar FSV-75 er monteret sammen med FSV-85 og FSV-25S, den sidste sammen med den avancerede 3D Sonar. FSV-75 har helt nye søgemønstre som blandt andet optimerer nærbilledet i alle retninger, herunder sidescanning, skrå scanning og notscanning. Position og kursdata får sonarerne fra det nye, priseffektive GPS kompas SCX-21, som med hele 4 sensorer i antennen har bragt ny teknik ind i markedet. Nyt er også dybhavslodet FCV-38, som med 4 kW sender og multistrålefunktion er specielt effektiv til kulmule og andre fiskearter som går på dybt vand. Ekkoloddet har nu hele tre vinduer for størrelseberegning samt stabiliseret ekkolodsfunktion, og der kompenseres også for skibets lodrette bevægelser – eller heave som er den engelske betegnelse.
På Havskjer er der hele tre radarer til at holde øje med omgivelserne, ikke mindst de andre fiskeskibe. S-båndsradaren er en vedligeholdesefri Solid State radar -altså magnetronfri, ligesom DRS-25 NXT radaren i formasten. Denne har det som svarer til en 25 kW sender så den ser langt, men samtidigt er nærbilledet optimeret således at ekkoerne kan følges helt ind til skibet. Radaren i formasten styres af TZ Professionell fra MaxSea, eller hvorfor ikke via Smart Bridge
Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Fartøjet er udrustet med 6960 kW hovedmotor og 3400 kW akselgenerator. Herved vil der være tilstrækkelig effekt til fremdrift under trawling, såvel som til el-anlægget (primært sidepropellere) under not-fiskeri.
For yderligere strømforsyning er fartøjet forsynet med 3 stk diesel-generatoranlæg, på 600 ekW hhv 990 kWe. Det elektriske system opbygges med mulighed for paralleldrift af de 3 diesel-generatorer. Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af diesel generatorerne. Endvidere er monteret UPS/clean power for 230V, således skibets frekvens kan flyde mellem 50 og 60 Hz. Dette giver mulighed for at reducere hovedmotorens omdrejningstal med 17%. Hermed vil den flydende frekvens dække propelleromdrejningstal fra 108 til 130 rpm.
Endelig opbygges fremdrivningsmaskineriet med take-me-home funktion (PTH), bestående af kobling mellem hovedmotor og gear samt opstart af akselgenerator som e-motor (fremdrivning). Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor drift sikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.