Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl Daconet
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl Daconet
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
M400A Havskjer

Nybygning M400A Havskjer

  • januar 29, 2021
  • Ebbe
  • Dato: 29/01/2021
  • kl. 14:52
  • Kilde: FiskerForum, Karstensens Skibsværft
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Karstensens Skibsværft, Skagen
  • Land: Danmark

Nye »Havskjer« er nu endelig leveret fra Karstensens Skibsværft til Havskjer AS / Henning Veibust !

Byggeriet har været præget af store udfordringer, dels med Covid-19 pandemi og dels med endog meget store forsinkelser af levering af hovedkomponenter. Takket være et godt samarbejde mellem Rederi og Værft er det dog lykkedes, at komme i mål. Resultatet kan både Rederi og Værft være meget stolte over.

Skroget til nye »Havskjer« er for øvrigt bygget som anden nybygning hos Karstensens Skibsværfts datterselskab, Karstensen Shipyard Poland i Gdynia. Skroget ankom til Skagen for udrustning i Januar 2020.

Havskjer AS er et datterselskab til Veibust Fiskeriselskap. Veibust Fiskeriselskap ejer og driver de 2 ringnotsnurpere/trålere »Havfisk« og »Havstål«. Rederiet har 3 koncessioner, og det nye fartøj skal derfor drives sammen med rederiets 2 øvrige. Selskabet blev etableret i 1993, og fik i 2000 leveret sin første nybygning, nuværende »Havskjer«. Dette nye fartøj bliver rederiets tredje nybygning. Rederiet drives og ejes af Henning Veibust og hjemhavnen er Ålesund i Norge.

Rederiet driver fiskeri med kombineret trawl- og not, hvor trawlfiskeriet primært består af blåhvilling (norsk: Kolmule) fiskeri vest af Irland. Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal fiske efter samme principper.

Design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative løsninger, og der har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. Mange erfaringer fra Rederiets øvrige skibe og Værftets portefølje har været diskuteret og vurderet. Sikkerhed og arbejdsforhold er specielt tilgodeset ved at »Havskjer« i lighed med »Havstål« vil have hele lastedækket som vandtæt. Endvidere er tråldækket agter hævet en hel etage, med det formål at øge fribordet og dermed sikkerheden.

M400A HavskjerHavskjer er udstyrer med et komplet fiskesøgnings system fra Furuno og Marport, alting leveret af Furuno Sverige AB. Som det første skib i en serie har Havskjer investereret i det udvidede Smart Bridge system med virtuelle betjeningsenheder for både fiskesøgningsudstyr og navigationsprodukter. Det betyder at alt sådant udstyr kan betjenes via 5 store touch skærme fra Hatteland eller til, og med fra en IPAD som følger med udstyret som standard. Baseret på dette kunne man designe broen på en ny måde, hvor alt udstyr kan betjenes fra alle steder i styrehuset. Fra Smart Bridge kan man også justere højden og vinklen på 5 specialudviklede gulvkonsoller med de imponerende 55” Olorin skærme som er placeret foran skipper. Hermed kan man kompensere for reflekser fra sollys som jo ellers let kan genere i en så åben broløsning som Havskjer har, foruden at det jo giver en perfekt mulighed for bedst mulige ergonomi.

Havskjer er også først med at få tre Furuno sonar idet den nye, højfrekvente sonar FSV-75 er monteret sammen med FSV-85 og FSV-25S, den sidste sammen med den avancerede 3D Sonar. FSV-75 har helt nye søgemønstre som blandt andet optimerer nærbilledet i alle retninger, herunder sidescanning, skrå scanning og notscanning. Position og kursdata får sonarerne fra det nye, priseffektive GPS kompas SCX-21, som med hele 4 sensorer i antennen har bragt ny teknik ind i markedet. Nyt er også dybhavslodet FCV-38, som med 4 kW sender og multistrålefunktion er specielt effektiv til kulmule og andre fiskearter som går på dybt vand. Ekkoloddet har nu hele tre vinduer for størrelseberegning samt stabiliseret ekkolodsfunktion, og der kompenseres også for skibets lodrette bevægelser – eller heave som er den engelske betegnelse.

På Havskjer er der hele tre radarer til at holde øje med omgivelserne, ikke mindst de andre fiskeskibe. S-båndsradaren er en vedligeholdesefri Solid State radar -altså magnetronfri, ligesom DRS-25 NXT radaren i formasten. Denne har det som svarer til en 25 kW sender så den ser langt, men samtidigt er nærbilledet optimeret således at ekkoerne kan følges helt ind til skibet. Radaren i formasten styres af TZ Professionell fra MaxSea, eller hvorfor ikke via Smart Bridge

Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Fartøjet er udrustet med 6960 kW hovedmotor og 3400 kW akselgenerator. Herved vil der være tilstrækkelig effekt til fremdrift under trawling, såvel som til el-anlægget (primært sidepropellere) under not-fiskeri.

For yderligere strømforsyning er fartøjet forsynet med 3 stk diesel-generatoranlæg, på 600 ekW hhv 990 kWe. Det elektriske system opbygges med mulighed for paralleldrift af de 3 diesel-generatorer. Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af diesel generatorerne. Endvidere er monteret UPS/clean power for 230V, således skibets frekvens kan flyde mellem 50 og 60 Hz. Dette giver mulighed for at reducere hovedmotorens omdrejningstal med 17%. Hermed vil den flydende frekvens dække propelleromdrejningstal fra 108 til 130 rpm.

Endelig opbygges fremdrivningsmaskineriet med take-me-home funktion (PTH), bestående af kobling mellem hovedmotor og gear samt opstart af akselgenerator som e-motor (fremdrivning). Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor drift sikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.

 

Hoveddimensioner

Længde oa.
80,00 meter
Længde pp.
70,20 meter
Bredde mld
16,00 meter
Dybde 1 dæk
11,50 meter
Dybde 2 dæk
8,80 meter
Dybde 3 dæk
6,10 meter
Scantling dybgang
8,00 meter

Kapaciteter mm.

Brændolie
598 m³
Ferskvand
75 m³
Teknisk ferskvand
110 m³
Smøreolie
26 m³
Urea
25 m³
Hydraulikolie
4 m³
RSW-tanke
2.650 m³
Tonnage
3.497 GT

Leverandører

Sidepropeller
RSW-system
Elektronik
Trawlblokke
RSW kontrolsystem - Vacuum system
Hovedentreprise

Teknisk udstyr

Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvetursfart/gennemsnit:
17,8 knob @ 6960 kW diesel-mekanisk.
11,0 knob @ 1500 kW diesel-elektrisk
Skrog: – bygget hos Karstensen Shipyard Poland.
Klasse: DNV-GL +1A E0 Ice-C TMon, Fishing Vessel.

DÆKSMASKINERI:
Hydrauliske wincher, alle leveret af Karmøy Winch:
2 x Trawl wincher 90,0 t
1 x Tail-end winch 57,0 t
2 x Nettromler 148,0 t
2 x Snurpe wincher 40,0 t
1 x Ørekalvwinch 20,7 t
1 x Brystwinch 16,0 t
1 x Flodlinewinch 16,0 t
2 x Fortøjningswinch, agter 11,0 t
1 x Netsondewinch
2 x Ankerwinch
Fiskepumpeudstyr leveret af Karmøy Winch:
2 x Karm fiskepumpe, 20”.
2 x Hydraulik slangetromle
2 x Fiskeslangetromle
Dækskraner og nothåndteringsudrustning, leveret af Karmøy Winch / Triplex:
1 x Nothaler, Tristar Giant 40,0 t
1 x Notkran, 7,0 t x 13 m.
1 x Transportrulle
1 x Flodlægger, Triplex FLH-112.
1 x Grundlægger, Triplex GL-112.
1 x Fordækskran, 4 t x 18,0 m.
1 x Fiskepumpekran, 4 t x 13,0 m.
1 x Fiskepumpe / notkran agter, 5 t x 10,0m.
HP hydraulik: Komplet drivesystem for hhv wincher/kraner og fiskepumpeanlæg, bestående af:
7 x 158 kW power-packs.
3 x 110 kW power-packs.
2 x 87 kW power-packs.

Trawlblokke Brdr Markussen, BlueLine
Ankre og kæder HHP Spek, leveret af Sotra.

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: Wartsila 12V32E2.
Hovedmotor SCR: Wartsila.
Propelleranlæg: Wartsila 4D1095, d4200 mm.
Reduktionsgear: Wartsila SCV 95-PDC58, 750/130 rpm.
Akselgenerator: Marelli, 3400 kW / 4250 kVA @ 1200 rpm
– vandkølet
Hjælpemotorer: 1 x Nogva Cummins QSK-38DM, 990 kWe @ 1800 rpm.
2 x Nogva Scania DI 16, 600 kWe @ 1800 rpm.
Styremaskine: 1 x KongsbergTenfjord SR 722 – 270 kNm.
Ror: 1 x Kongsberg high lift flap rudder.
Sidepropellere: 2 x Brunvoll FU-74-LTC-2000, 1300 kW / 1768 HP

Startluftkompressor: 2 x Sperre HL2/77
Arbejdsluftkompr: 2 x Atlas-Copco GA11FF
BrO separator: Alfa Laval PA615.
BrO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
BrO fjernpejling: MCS.
SmO separator Alfa-Laval PA615
Pumper: Hovedmotor køling: Bombas Azcue.
Brand-, spule- og lænsepumper:
Bombas Azcue.
Hydraulik-, AC og øvrige kølevandspumper:
Bombas Azcue.
Dykpumper: ITT Flygt 3127
Bokskølere: Bloksma (hovedmotor)
Bloksma (hjælpemaskineri)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
Dykpumper: ITT Flygt.
FV hydroforanlæg: 2 x Bombas Azcue.
Toilet/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
Toilet/vacuum system: Jets.
Kedel: Ulmatec Pyro for heat-recovery / centralvarme.
VV beholdere: 2 x OSO Marine 17RA 300 E
Sæbe-/HT renser: HL Skjong.
Lastevandsseparator: DVZ 2500 FSU OilChief

FISKETANKE / FISKEBEHANDLING:
RSW-system: 2 x FrioNordica, 2 x 1500 kW / 2 x 1.290.000 kCal/h.
Cirkulationspumper 4 x 600 cum/h
Kondensatorpumper 2 x 290 cum/h
Pumper af type Desmi.
RSW cirkulationssystem med Eltorque aktuerede ventiler, styret fra C-Flow kontrolsystem.
Vacuum-system: C-Flow:
4 x 66 kW kompressor aggregater.
2 x 4200 l tank.

REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
MOB-båd: Viking Norsafe Mako 655.
MOB-båds davit: Viking MDM DAF-160E.
Redningsflåder: 2 x Viking, 20 pers.
Brandmeldeanlæg: Consilium.
Central brandslukning: Survitec, vandtågeanlæg.

INDRETNING MM:
Styrehus indretning: Karstensens Skibsværft
Styrehus konsoller: Karstensens Skibsværft
Styrehus-stole: 4 x NorSap 1600.
Indretning: Maritime Montering.
Møbler i indretning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Indretningsdøre: Momec door.
Ventilationsanlæg: LF Ventilation.
A/C anlæg: LF Ventilation.
Vinduer: Bohamet.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Vinduesviskere: 8 x Wynn.
Malingsleverandør: PPG Sigma.

ELEKTRISK:
Komplet installation: KS Elektro A/S.
Alarm-/overvågning: Marine Control Services (MCS), Norge.
Navigationslys: LED, Lopolight.
Søgeprojektør: 2 x Polarlight
1 x Luminell LED.
Tank niveau alarmer: Mobrey.
Hovedtavle: Scantechnic.
PMS system: DEIF Delomatic 4.
Central UPS: 99 kVA.

ELEKTRONIK:
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation)
leveret af Furuno Sverige og installeret af KS Elektro. Hovedkomponenter:
Matrise system: Furuno SmartBridge (Kramer).

LF sonar: 1 x Furuno FSV-25S Med 3D Funktion.
HF sonar: 1 x Furuno FSV-75.
MF sonar: 1 x Furuno FSV-85.
Ekkolod: 1 x Furuno FCV-38.
2 x Furuno FCV-1900.
1 x Furuno DFF1-UHD.
Trawl sonar: 1 x Furuno TS-331A.
Netmonitorering: 1 x Marport.
Strømlog: 1 x Furuno CI-68B.
Radar, S-band: 1 x Furuno 2238S NXT.
Radar, X-band: 1 x Furuno 2218 BB.
Radar: 1 x Furuno DRS25A NXT
Gyro: 1 x Simrad GC80.
GPS-gyro: 1 x Furuno SC130.
1 x Furuno SC70.
1 x Furuno SCX-21.
Autopilot: 1 x Simrad AC85 / 3 x AP70.
Ecdis: 2 x Tecdis T-2128A.
Plotter: 2 x MaxSea Time Zero.
1 x Olex.
SSB: Sailor 6310.
VHF udrustning: 2 x Sailor 6222 DSC
2 x Sailor 6210
1 x Peltor system
Termisk kamera: Flir M625CS, gyro stabiliseret
VDR: Furuno VR-7000
V-sat kommunikation: Sailor-900 Ka / Telenor.
Satellit tlf Thrane Iridium LT-3100.
Sat-TV system: Furuno Sverige.

– alt udstyr som blackbox, og fremvist på:
Styrehus monitorer: 5 stk. 55” Olorin 4K, widescreen monitorer på Furuno konsoller med højde- og tiltfunktion samt 21 stk Hatteland monitorer fra 24” til 27”
Autotrawl system: Karmoy.
ME remote control: Wartsila ProTouch.
Intercom: Zenitel ACM System med VSAT tilslutning.

M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer
M400A Havskjer

Skroget er bygget i stål med tre gennemgående dæk samt bak- og bådedæk med dækshus. Bådedæk, styrehus, skorsten samt for- og agtermast bygges i aluminium. Skroget er bygget på rundspant, med spejl og udfaldende bov med markant bulb over/under vandlinie. Agterskibet udført med knæklinie/bulbstævn og skeg.
Under 3.dæk er skroget inddelt følgende vandtætte rum: Forepeak, bovpropeller/sonarrum, højtanke for ferskvand og spulevand, RSW-last sektion med 11 tanke og centralt RSW-pumpe-/manifold rum, maskinrum med hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, agterste sidepropeller samt separate rum for hjælpemotor og separatorer. Helt agter agterpeak med tanke.
På 3.dæk er indrettet: Forepeak, stores, RSW-last trunk sektion, med centrale rum for vakuum pumpe og RSW-kølemaskineri, indretningssektion SB med maskinværksted og storesrum BB og helt agter hydraulikrum med styremaskine samt maskinstores SB.
Indretning på 3.dæk med trimrum, maskinkontrolrum samt gang og trappe.
På 2.dæk: Stores i forepeak, BB rum for havnegenerator samt dækstores og 2 stk rulledæmpertanke. Agten for disse, lastedæk med luger og lasterør til de 11 RSW-tank. Afsilingskasse indbygget i skrogkonstruktion.
Fuld bredde overbygning agtenfor lastedæk med indretning SB og casing med udstødning/eksos og ventilationsskakte BB. Helt agter storesrum.
Indretning på 2.dæk med: 10 mandskabs lukafer (med eget bad/toilet), vaskeri, RSW-kontrolrum samt gange og trapper.
Ved at placere indretningen længst muligt væk fra propelleren og øvrige støjkilder, dannes et godt grundlag for en støjsvag indretning. Således er støjniveauet i de allerfleste lukafer under 50 dB(A) og alle under 55 dB(A) ved 80% MCR. Udover selve placeringen er en række konstruktive tiltag mht støjisolering, også er stærkt medvirkende til at skabe det lave støjniveau.
På 1.dæk er indrettet fortøjningsdæk med ankerwincher helt i forskib med storesrum og svejseværksted agtenfor. Alt under lukket hvalbak. Agten for bak åbent dæk med snurpewincher, flodline- og brystwinch og forreste snurpegalge SB. SB fiskepumpe, fiskeslange- og hydraulikslangetromler. Foran dækshus agterste snurpe galge samt nothaler. Ligeledes på 1.dæks niveau er monteret hoveddækskran samt fiskepumpe kran.
Agten for midtskibs overbygning/dækshus (1) i center. I separat opbygning helt mod BB ventilationsrum til maskinrum og hydraulikrum samt casing for udstødninger.
Agten for overbygning trawldæk BB med 2 nettromler og SB nedbygget notbinge. På spejl BB er indbygget hydraulisk hækport og 3 stk hydrauliske styrestænger. Agter BB fiske- og hydraulikslangetromler.
Indretning i dækshus 1 med: Dagrum, kino/TV-rum, messe, kabys med proviantrum (og separate køle-fryserum), kaffebar, omklædningsrum, olietøjsrum med fælles toilet samt gange og trapper.
På bakdæk er monteret formast og bølgebryder.
På bådedæk dækshus (2) i center. Indretning i dækshus med: 4 officers lukafer, redningsmiddelrum, instrumentrum og fælles toilet. På BB side af dækshus delvis indbygget MOB-båd og –davit samt skorsten. Agten for dækshus 2 trawlwincher og BB frelserwinch.
Helt agter trawlgalge med ophæng/fundament for 2 trawl- og 1 frelserblok.
Styrehus er placeret på brodæk med 360° sigt.
Alt som vist på generalarrangement.

TidligereForrige nyhedNedsættelse af kystfisker-rationen for sild i østlige Østersø
Næste nyhedScandic Pelagic bliver delt i svensk og dansk virksomhedNæste
Færøerne: Der landes flotte fangster af fladfisk foto: Thor

Færøerne: Der landes flotte fangster af fladfisk

Fiskeristyrelsen

Ændring af regler om vilkår for fiskeri i Østersøen (ICES underområde 22–32).

Ombygget træ-kutter fik testet vores kystredningsvæsens mobilitet. foto FiskerForum

Ombygget træ-kutter fik testet vores kystredningstjenestes mobilitet

Fiskeriet må vige for »De Grønnes vidtløftige planer«. foto: NatureEnergy

Fiskeriet må vige for »De Grønnes vidtløftige planer«

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest
  • WordPress kursus

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept